[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
فراخوان مقاله::
اصول اخلاقی نگارش مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
لینکستان

مجله اینترنتی خواندن

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

:: View This Issue in Alternative Language Export Journal XML Articles RSS دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات

تابستان 1395، ويژه‌نامهْ خواندن 3

XML تورم و رکود در کتابخوانی ص. 189-193
[English Abstract] غلامرضا فدائی
چکیده (694 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (276 دریافت)     |   نکات برجسته

- سواد لازم را ندارند؛ سواد اولین شرط مطالعه است همچنانکه سواد اطلاعاتی در استفاده از منابع الکترونیکی شرط اول است. همانطور که برای ریشه‎کن کردن بی‎سوادی نهضت تشکیل می‎شود آموزش سواد اطلاعاتی هم باید نهضت به وجود آید. آن وقت نوبت محتواست تا با ادامۀ کار برگشتی حاصل نشود.
-  مردم وقت ندارند یا اشتغالات آنقدر زیاد است که نیازی به مطالعه در آن نمی‎بینند و یا مشغولیات غیرکتابی مانند برنامه‎های صدا و سیما و سینما و ورزش و مانند آن به‎قدری زیاد است که مجالی برای مطالعه نمی‎گذارد.
- مردم پول ندارند که کتاب بخرند و با توجه به مخارج سنگین مطالعه جائی در سبد زندگی آنان ندارد.
- گاهی ممکن است به‎دلیل اینکه کتاب مناسب وجود ندارد، مطالعه کم باشد و این ناشی از عدم معرفی کتاب‎های خوب توسط صاحب‎نظران و به‎ویژه کتابخانه است. گاهی اوقات تعصب‎های قومی و محلی هم مردم را از خواندن منابعی که مطابق ذوق و سلیقۀ جمعی نیست منع می‎کند. حجم عظیم کتاب‎های کتابخانه‎ها که هیچ‎وقت هیچکس به آنها مراجعه نمی‎کند، یا به‎دلیل نامناسب بودن است و یا عدم معرفی درست و نبود استادان مجرب در کنار کتابداران با انگیزه.
- گاهی امکانات دسترسی وجود ندارد؛ یعنی به‎خاطر بُعد راه و یا نبود امکانات انتقال اطلاعات به‎صورت سنتی و یا الکترونیکی دسترسی وجود ندارد. این البته ممکن است رکود نباشد ولی عملاً رکود اتفاق افتاده است، به‎ویژه زمانی که کتاب‎های خوب هست ولی راهنماهای خوب برای معرفی آنان وجود ندارد. کتابدار یک مشاور است دلال نیست و اگر نتواند وظیفۀ خود را خوب انجام دهد گویی که دسترسی را منع کرده است، مانند زمانی که به جای قفسه‎ باز قفسه‎ بسته باشد و یا کتابدار با مراجعه‎کننده مانند مالک برخورد کند. با توجه به آنچه گفته شد، کتابدار هم در تورم و هم در رکود خواندن نقش دارد.
- پژوهش بی‎رونق است و به‌جای آن تجارت مدارک آموزشی و پژوهشی در بازار نقش‎آفرین است. در این شرایط وقتی با پول همه چیز خریده می‎شود دیگر چه نیازی به مطالعه و تحقیق است. در  این شرایط مراکز علمی و پژوهشی به بنگاه‎های تجاری بدل می‎شوند که باید همّ خود را مصروف فوت و فن‎های تجاری، بازرگانی و بازاریابی کنند.
- آماده‎خواری بر هر چیز دیگر مقدم است، به‎ویژه در صنعت و فن‎آوری؛ مانند زمان ما که عده‎ای از مسئولان به روش کلید در دست محصولات خارجی را می‎خرند و خودشان را به دردسر نمی‎اندازند و بدیهی است نیازی برای مطالعه وجود نداشته باشد.
- تنبلی حاکم است و به‎عنوان فرهنگ درآمده است. این نکته بسیار حائز اهمیت است. بعضی ملت‎ها به‎لحاظ فرهنگی با دیگران فرق می‎کنند. وقتی یک خصلتی به‎صورت فرهنگ درآمد، حذف آن بسیار مشکل است. البته در این زمینه دولت‎ها بسیار نقش دارند. فراهم‎آوردن زمینۀ کار و کسب و تشویق خلاقیت و ابتکار کم‌کم فرهنگ را عوض می‎کند.
- مطالعه معنای خودش را از دست داده و جنبۀ تفنن پیدا کرده است و جزو متن زندگی یعنی کار و شغل نیست و در حاشیه است. مطالعه یعنی بحث و گفت‎وگو با صاحب‎نظران در همه وقت و در همه جا و همۀ موارد و به‎ویژه در محیط کار. اگر برنامه‎ریزی‎ها به گونه‎ای باشد که هر فرد در هر جایی که هست برای پیشرفت خود نیاز به مطالعه داشته باشد، بدیهی است مطالعه رونق خواهد گرفت؛ خواه مطالعۀ بصری و یا سمعی و در خدمت استادان قرار گرفتن و از تجارب آنها بهره بردن.
- دولت‎ها در تمشیت امور و هماهنگ کردن اندام‎های مختلف جامعه برای جلوگیری از اِتلاف وقت مردم ناکارآمد هستند. چگونه است که در کشور ما هیچکس وظایف خاص خود را انجام نمی‎دهد و یا اگر انجام می‎دهد از عوارض انجام آن بر سایر حوزه‎ها غفلت می‎کند. موضوع میان‎رشته‎ای اگر مطرح است در اینجاست که هر فرد باید ضمن انجام کار از تبعات و عوارض حاصله بر سایر بخش‎ها باخبر باشد. چرا در این کشور برای انجام هر کاری باید شورای‎عالی، ستاد و یا کمیته  تشکیل داد. ستاد و کمیته برای زمان‎های بحرانی است.


XML تاثیر قصه‌گویی در کتابخانه های عمومی بر افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی: یک پژوهش تجربی ص. 195-212
[English Abstract] نجلا حریری ، یاسمن پاگردکار
چکیده (647 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (388 دریافت)  
XML تأثیر محیط دیجیتال بر عادت و روش‌های خواندن جوانان ص. 213-227
[English Abstract] زهرا ناصری ، علیرضا نوروزی
چکیده (724 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (305 دریافت)  
XML نقش کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمان در توسعه فرهنگ مطالعه کاربران ص. 229-246
[English Abstract] حکیمه دهقانی‌راینی ، محمدجواد هاشم‌زاده، محسن نوکاریزی
چکیده (1864 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (779 دریافت)  
XML تأثیر فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی بر علاقه‌مندسازی دانش آموزان به مطالعه (مطالعه موردی: دانش آموزان مدرسه راهنمایی دخترانه گوهرشاد تهران) ص. 247-260
[English Abstract] زهرا اباذری، مسعود یارمحمدی، مریم امیدخدا
چکیده (862 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (394 دریافت)  
XML عوامل ترغیب‌کننده مطالعه در میان مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر ساری ص. 261-276
[English Abstract] مسعود حاجیان زیدی
چکیده (853 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (412 دریافت)  
XML کاربست نظریه مبادله اجتماعی در توسعه فرهنگ مطالعه ص. 277-290
[English Abstract] محمود سالاری
چکیده (662 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (249 دریافت)  
XML مشکلات توزیع کتاب‌های چاپی کودک و نوجوان در ایران از دیدگاه ناشران ص. 291-308
[English Abstract] سمیه پاک نهاد ، محمد رضا وصفی، فاطمه فهیم نیا
چکیده (728 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (359 دریافت)  
XML میزان مطابقت دایره‌المعارف‌های فارسی کودکان و نوجوانان منتشرشده بین سال‌های 1385-1390 با معیارهای ارزیابی کتاب مرجع ص. 309-327
[English Abstract] سکینه فلسفین، یعقوب نوروزی، مهدی محمدی
چکیده (687 مشاهده)   |   Abstract   |   متن کامل (PDF) (246 دریافت)  
برگشت به فهرست نشریات
Export as: HTML | XML | RSS
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.068 seconds with 933 queries by yektaweb 3388