دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 49-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده:   (4872 مشاهده)
 هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان تأثیر استفاده از شبکه­های اجتماعی بر وضعیت مطالعۀ دانش­آموزان مقطع متوسطۀ مدارس سما در شهر تهران انجام شده است.
روش: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامۀ محققساخته بوده است. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان مدارس دخترانۀ مقطع متوسطۀ سما در شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آن‌ها نمونه­‌ای به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شد. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 250 دانش­آموز تعیین گردید. روایی ابزار توسط اساتید راهنما و مشاور و پایایی با ضریب مورد قبول آلفای کرونباخ (896/0) تأیید شد.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که میزان مطالعۀ درسی روزانۀ دانش­آموزان در حد متوسط (05/3 = μ) و میزان مطالعۀ غیردرسی دانش­آموزان در روز، کم است (52/2 = μ). میزان حضور روزانۀ دانش­آموزان در اینترنت زیاد (66/4 = μ) و میزان استفاده روزانه دانش­آموزان از شبکه‌های اجتماعی متوسط (92/2 = μ) است. بین میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی و وضعیت مطالعۀ درسی رابطۀ معکوس (512/0- = ρ) و بین میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی و وضعیت مطالعه غیر درسی رابطۀ مستقیم (482/0 = ρ) وجود داشت. همچنین، بیشتر دانش­آموزان حضور در شبکه­های اجتماعی را عامل بازدارنده از مطالعه می­دانستند.
اصالت/ارزش: ارزش پژوهش حاضر در نشان دادن این است که با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشآموزان، میزان مطالعۀ درسی آنها کاهش و میزان مطالعۀ غیردرسی آنها افزایش مییابد.

 
متن کامل [PDF 503 kb]   (1296 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1394/6/12 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.