Hassanzadeh S, hariri N, Gilvari A. Effects of social networks on reading habits of the adolescent; the Case of Tehran SAMA high schools. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (1) :35-49
URL:
http://publij.ir/article-1-1436-fa.html
حسن زاده سودابه، حریری نجلا، گیلوری عباس. تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر وضعیت مطالعۀ نوجوانان: مطالعۀ موردی دانشآموزان مقطع متوسطۀ مدارس دخترانۀ سما در شهر تهران. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1397; 24 (1) :35-49
URL: http://publij.ir/article-1-1436-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده: (5204 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر وضعیت مطالعۀ دانشآموزان مقطع متوسطۀ مدارس سما در شهر تهران انجام شده است.
روش: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بوده است. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان مدارس دخترانۀ مقطع متوسطۀ سما در شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها نمونهای به روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 250 دانشآموز تعیین گردید. روایی ابزار توسط اساتید راهنما و مشاور و پایایی با ضریب مورد قبول آلفای کرونباخ (896/0) تأیید شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میزان مطالعۀ درسی روزانۀ دانشآموزان در حد متوسط (05/3 = μ) و میزان مطالعۀ غیردرسی دانشآموزان در روز، کم است (52/2 = μ). میزان حضور روزانۀ دانشآموزان در اینترنت زیاد (66/4 = μ) و میزان استفاده روزانه دانشآموزان از شبکههای اجتماعی متوسط (92/2 = μ) است. بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و وضعیت مطالعۀ درسی رابطۀ معکوس (512/0- = ρ) و بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و وضعیت مطالعه غیر درسی رابطۀ مستقیم (482/0 = ρ) وجود داشت. همچنین، بیشتر دانشآموزان حضور در شبکههای اجتماعی را عامل بازدارنده از مطالعه میدانستند.
اصالت/ارزش: ارزش پژوهش حاضر در نشان دادن این است که با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشآموزان، میزان مطالعۀ درسی آنها کاهش و میزان مطالعۀ غیردرسی آنها افزایش مییابد.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1394/6/12 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28