دانشگاه قم ، mahdi.mohammadi203@gmail.com
چکیده: (987 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم با مفهوم سواد اطلاعاتی سبز و نقش آنان در حفظ محیط زیست است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی صورت گرفته است. جامعهی آماری را ۷۵ نفر از کتابداران شاغل در 24 کتابخانه عمومی استان قم تشکیل میدهند که به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند که از آن تعداد ۴۰ کتابدار به پرسشنامه پاسخ دادند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه آنلاین محققساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نسخه 21SPSS و اکسل استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد سواد اطلاعاتی سبز کتابداران در هر چهار مؤلفه شناخت محیطزیست، انگیزه حفظ محیط زیست،
رفتار یا عملکرد محیط زیست و نگرش به حفظ محیط زیست بالاتر از سطح متوسط قرار دارد و با این وجود، فقط نیمی از کتابداران با تعریف مفهوم سواد اطلاعاتی سبز آشنا هستند. همچنین یافتهها نشان داد که هر چهار متغیر ارزیابی سواد اطلاعاتی سبز در میان رشته تحصیلی کتابداری و غیر کتابداری اختلاف معناداری ندارد و افراد متأهل نگرش مثبتی نسبت به افراد مجرد در مؤلفه نگرش زیست محیطی داشتهاند.
اصالت و ارزش: سواد اطلاعاتی سبز، مفهوم جدیدی است که از سوی محققان رشتههای مختلف مطرح شد و متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی نیز پژوهشهایی در این رابطه انجام دادهاند. مطالعات نشان میدهد که پژوهشهای منتشر شده در این حوزه هنوز در حد قابل توجهی نبوده و اغلب نقش دانشگاهها و دانشجویان را در رابطه با سواد اطلاعاتی سبز و حفظ محیط زیست مورد بررسی قرار داده است و این پژوهش از معدود پژوهشهایی است که نقش کتابداران و کتابخانهها را بررسی کرده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
سواد اطلاعاتي سواد رسانهاي دریافت: 1401/10/13 | پذیرش: 1402/12/10