دوره 29، شماره 2 - ( 6-1402 )                   دوره 29 شماره 2 صفحات 8-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yari S, Alireza N, Fahimnia F, Nowkarizi M. Analyzing Book Selection Behavior of Adolescent Members of Public Libraries in Iran. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (2) :7-8
URL: http://publij.ir/article-1-2431-fa.html
یاری شیوا، نوروزی علیرضا، فهیم‌نیا فاطمه، نوکاریزی محسن. تحلیلی بر رفتار انتخاب کتاب اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1402; 29 (2) :7-8

URL: http://publij.ir/article-1-2431-fa.html


اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ، yari.shiva@gmail.com
چکیده:   (409 مشاهده)
هدف: انتخاب صحیح منابع اطلاعاتی در خوانده شدن منبع یافت‌شده در کتابخانه تأثیر بسزایی دارد. از طرف دیگر، مجموعه‌سازی، سازماندهی منابع و چیدمان آن‌ها در کتابخانه‌ها و همچنین طراحی رابط کاربری‌های کارا و کاربرپسند که به اندازه کافی از انتخاب منابع پشتیبانی کنند، نیازمند شناخت کافی از رفتارهای انتخاب منابع توسط کاربران است؛ آنچه که در ایران شناخت کافی از آن وجود ندارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر شناخت مؤلفه‌های رفتار انتخاب کتاب  توسط اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی ایران است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد روش‏شناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی مرسوم است. داده‏ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری شده‌اند. مشارکت‏کنندگان شامل اعضای نوجوان کتابخانه‏های عمومی زیر پوشش اداره کل کتابخانه‏های عمومی استان کرمانشاه در زمستان سال 1399 بودند. نمونه‏گیری به روش هدفمند یا قضاوتی انجام شد و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.
یافته‏‌ها: تجزیه و تحلیل داده‏های مصاحبه منجر به شکل‏گیری 12 کد اصلی و  285 کد فرعی شد که در 5 مقوله و 30 مفهوم  طبقه‏بندی شدند. مقوله‌های اصلی عبارت بودند از: عوامل مرتبط با کاربر؛ عوامل مرتبط با کتاب؛ عوامل مرتبط با کتابخانه؛ افراد، رسانه‌ها، تولیدات، مناسبت‌ها، برنامه‌ها و فهرست‌های اثرگذار بر انتخاب کتاب؛ و موانع انتخاب کتاب در کتابخانه‌های عمومی.
اصالت/ارزش: رفتار انتخاب منابع اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌های عمومی گویای پیچیدگی و تأثیرپذیری این رفتار از عوامل گسترده و متعددی شامل تفاوت‌های فردی، ویژگی‌های ظاهری و محتوایی کتاب و عوامل محیطی و کتابخانه‌ای است. مؤلفه‌های شناسایی شده در رفتار مذکور می‌تواند به عنوان مبنایی جهت پیمایش گسترده رفتار انتخاب منابع اطلاعاتی کاربران در محیط‌های فیزیکی و مجازی مورد استفاده قرار گرفته و راهنمای مجموعه‌سازی، فضاسازی و طراحی خدمات در کتابخانه‌ها، تدوین منابع و طراحی ظاهری و ساختاری کتاب توسط نویسندگان و ناشران شود.
     
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1401/7/9 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb