گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، f.babalhavaeji@gmail.com
چکیده: (1171 مشاهده)
هدف: این پژوهش به ارائه الگوی عوامل مؤثر بر نشر حرفهای کتاب در ایران میپردازد.
روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی بود که با ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ آماری مدیران نشر حرفهای در کل کشور که سالانه حداقل24 عنوان کتاب چاپ کردهاند، بود که تعداد آنها 581 ناشر است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد.
یافتهها: بر پایه نتایج تحلیل عامل اکتشافی پژوهش، 9 عامل اقتصاد نشر، عرضه و نمایش محصولات نشر، حمایت و پشتیبانی دولت، رعایت کپیرایت، ارزیابی و ممیزی نشر، تبلیغات، بازاریابی و برندسازی، مدیریت نشر، پدیدآوری نشر، آموزش و ارتقای توانمندی فعالان نشر را میتوان به عنوان عوامل موثر بر نشر حرفهای در نظر گرفت. افزون بر این،5 عامل عناصر فنی، محافل و مراکز فرهنگی و ادبی، پدیدآور و مخاطب، سامانههای الکترونیکی، و عناصر توزیع و بازاریابی به عنوان ابعاد نشر حرفهای مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ناشران عوامل درونی مرتبط با خود ناشران را بیشتر از عوامل بیرونی به ویژه عوامل مرتبط با دولت را در شکل گیری نشر حرفهای در کشور موثر میدانند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر میتواند در سطح خرد برای خوانندگان در قشرهای مختلف جامعه، در سطح میانی برای ناشران و در سطح کلان برای سیاستگذار و برنامهریز و متولی صنعت نشر کمککننده باشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات مديريتي دریافت: 1401/4/10 | پذیرش: 1402/11/23