Mehrabi N, Sharif A. Barriers to documenting experiences in public libraries of Qom province. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (2) :20926-20925
URL:
http://publij.ir/article-1-2405-fa.html
دانشگاه تربیت مدرس ، Atefeh.sharif@modares.ac.ir
چکیده: (1090 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی موانع مستندسازی تجربهها در کتابخانههای عمومی استان قم صورت گرفت.
روش: از نظر نوع پژوهش، کاربردی است که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام پذیرفت. از نظر روش، توصیفی- ترکیبی است و به طور همزمان از پیمایش دلفی و پیمایش استفاده شد. در مرحله دلفی موانع مستندسازی شناسایی شد و رتبهبندی موانع در بخش پیمایش انجام پذیرفت. پژوهش شامل دو جامعه آماری است؛ نخست خبرگان موضوعی و دوم مسئولان و کارکنان کتابخانههای عمومی استان قم. از جامعه آماری اول نمونهای هدفمند و از جامعه دوم، 62 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از مطالعه متون، سیاهه اولیه موانع مستندسازی شناسایی شده در اختیار اعضای پنل قرار گرفت و خروجی مرحله پنل دلفی برای ساخت پرسشنامه استفاده شد. سنجش دقت و اعتبار دادههای کیفی بر اساس معیارهای اعتبار، اطمینان، قابلیت تایید و انتقالپذیری و روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی بررسی شد. بدین منظور پرسشنامه به تایید 3 نفر از اساتید متخصص علم اطلاعات و دانششناسی رسید. از آلفای کرونباخ نیز برای تایید پایایی پرسشنامه استفاده و میزان آن 949/0 گزارش شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که موانع در 7 مقولهی موانع فردی، آموزشی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فناورانه، اقتصادی و اجتماعی دستهبندی میشود و براساس رتبهبندی صورت گرفته، موانع فردی بیشترین قدرت بازدارندگی را در اجرای مستندسازی تجربهها دارد.
اصالت / ارزش: نتایج این پژوهش، شناختی از موانع مستندسازی فراهم میآورد و بهکارگیری آنها توسط نهادهای تصمیمگیر میتواند در زمینه توسعهی سازمانی و کسب مزیت رقابتی مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1402/3/12 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/4/10