دوره 30، شماره 2 - ( 4-1403 )                   دوره 30 شماره 2 صفحات 20925-20926 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabi N, Sharif A. Barriers to documenting experiences in public libraries of Qom province. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (2) :20926-20925
URL: http://publij.ir/article-1-2405-fa.html
محرابی نازیلا، شریف عاطفه. موانع مستندسازی تجربه‌ها درکتابخانه‌های عمومی استان قم. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (2) :20926-20925

URL: http://publij.ir/article-1-2405-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس ، Atefeh.sharif@modares.ac.ir
چکیده:   (1090 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه­‌بندی موانع مستندسازی تجربه‌ها در کتابخانه‌های عمومی استان قم صورت گرفت.
روش: از نظر  نوع  پژوهش، کاربردی است که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام پذیرفت. از نظر روش، توصیفی- ترکیبی است و به طور همزمان از پیمایش دلفی و پیمایش استفاده شد. در مرحله­ دلفی موانع مستندسازی شناسایی شد و رتبه‌بندی موانع در بخش پیمایش انجام پذیرفت. پژوهش شامل دو جامعه آماری است؛ نخست خبرگان موضوعی و دوم مسئولان و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان قم. از جامعه آماری اول نمونه‌ای هدفمند و از جامعه دوم، 62 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از مطالعه متون، سیاهه اولیه موانع مستندسازی شناسایی شده در اختیار اعضای پنل قرار گرفت و خروجی مرحله پنل دلفی برای ساخت پرسشنامه استفاده شد. سنجش دقت و اعتبار داده­های کیفی بر اساس معیارهای اعتبار، اطمینان، قابلیت تایید و انتقال­پذیری و روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی بررسی شد. بدین منظور پرسشنامه به تایید 3 نفر از اساتید متخصص علم اطلاعات و دانش­شناسی رسید. از ­آلفای کرونباخ نیز برای تایید پایایی پرسشنامه استفاده و میزان آن 949/0 گزارش شد.
یافته­ها: یافته­‌ها نشان داد که موانع در 7 مقوله­ی موانع فردی، آموزشی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فناورانه، اقتصادی و اجتماعی دسته‌بندی می‌شود و براساس رتبه‌­بندی صورت گرفته، موانع فردی بیشترین قدرت بازدارندگی را در اجرای مستندسازی تجربه‌ها دارد.
اصالت / ارزش: نتایج این پژوهش، شناختی از موانع مستندسازی فراهم می‌آورد و به­کارگیری آن‌ها توسط نهادهای تصمیم‌گیر می‌تواند در زمینه  توسعه­ی سازمانی و کسب مزیت رقابتی مؤثر باشد.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1402/3/12 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb