XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، Fahimni@ut.ac.ir
چکیده:   (329 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه ریسک خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران و ارائه راهکار براساس تئوری مدرن پرتفوی است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌های کیفی است که با تکنیک فراترکیب انجام شده است. در پژوهش حاضر در پایگاه‌های اطلاعاتی ساینس دایرکت، امرالد، نورمگز، مگ ایران، سیویلیکا، پایگاه علوم انسانی و پایگاه مجلات دانشگاه تهران به جستجوی منابع اطلاعاتی در مورد ریسک و خطرات پیش روی خدمات کتابخانه‌های عمومی پرداخته شد. سپس منابع بازیابی شده مورد ارزیابی قرار گرفته و معیارهای ریسک خدمات کتابخانه‌های عمومی استخراج شد. در نهایت برای سنجش کیفیت عملکرد از معیار ضریب کاپا استفاده شد. معیارهای استخراجی با استفاده از روش سه سویه سازی دسته بندی شدند. یعنی مولفه‌های استخراجی در اختیار تعداد 5 نفر از اساتید، مدیران و متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت، سپس معیارهای نهایی تعیین شد و در نهایت در اختیار یک نفر از متخصصان حوزه قرار گرفت و نظرات اصلاحی در مورد دسته‌بندی در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: منابع استخراجی در نهایت مورد ارزیابی قرار گرفتند و تعداد 52 ریسک در 9 دسته ارزش وجودی کتابخانه، مجموعه سازی، فناوری اطلاعات، مسائل مربوط به منابع انسانی، قوانین و مقررات، مدیریت، مسائل مالی، ارزیابی و دسترسی به اطلاعات تقسیم بندی شده‌اند.
نتیجه‌گیری:  نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفه "تحولات اجتماعی-اقتصادی و در نتیجه، نیازهای همیشه در حال تغییر مشتریان و تأمین نیازهای اطلاعاتی مشتریان منجر به ناتوانی کتابخانه در تأمین حداکثری نیازهای اطلاعاتی مشتریان خواهد شد." بیشتر از سایر مولفه‌ها مورد توجه قرار گرفته بود. همانطور که بیان شد پیشرفت تکنولوژی و تغییر در نیازها و سلایق مشتریان از چالش‌های مهم پیش روی کتابخانه‌هاست. مشتریان در پی دریافت اطلاعات مختلف هستند و موتورهای جستجو روز به روز در تلاش‌اند تا اطلاعات را با جذابیت بیشتر و براساس نیاز مشتری ارائه کنند. بنابراین رقیب بسیار جدی برای کتابخانه‌ها محسوب می‌شوند.

 
متن کامل [PDF 1050 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb