دوره 25، شماره 3 - ( 9-1398 )                   دوره 25 شماره 3 صفحات 375-403 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani M, Fahimnia F. A Study of the Services Risks of the Libraries Affiliated with Iran Public Libraries Foundation. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (3) :375-403
URL: http://publij.ir/article-1-2042-fa.html
رحمانی مهدی، فهیم‌نیا فاطمه. مطالعۀ مخاطره‌های پیشِ روی خدمات کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (3) :375-403

URL: http://publij.ir/article-1-2042-fa.html


دانشگاه تهران ، Fahimni@ut.ac.ir
چکیده:   (1424 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه، شناسایی و ارزیابی مخاطره‌های خدمات کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ارائۀ راهکار بر اساس تئوری مدرن پرتفوی است.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های کیفی است که با روش فراترکیب انجام شده است. در پژوهش حاضر، برای دستیابی به هدف پژوهش و شناسایی مخاطره‌های پیشِ روی کتابخانه‌ها به جستجوی نظام‌مند در پایگاه‌های اطلاعاتی ساینس‌دایرکت، امرالد، نورمگز، مگ‌ایران، سیویلیکا، پایگاه علوم انسانی و پایگاه مجلات دانشگاه تهران پرداخته شد. در این پژوهش، روش هفت‌مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007) و در مرحلۀ بعد، برای تعیین ضریب اهمیت و اولویت هریک از مفاهیم کشف‌شده از روش کمی آنتروپی شانون استفاده شد. همچنین، در پژوهش حاضر به‌منظور تعیین روایی فراترکیب از ابزار ارزیابی حیاتی گلین استفاده شد. نحوۀ به‌کارگیری این ابزار در پژوهش حاضر در بخش کنترل کیفیت ارائه می‌شود. در این پژوهش، کلیۀ مقاله‌های مرتبط مطالعه و هرکدام از مخاطره‌های پیشِ روی خدمات کتابخانه‌های عمومی شناسایی و کدگذاری شدند. برای تعیین پایایی از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شد و برای محاسبۀ ضریب توافق دو کدگذار از ضریب کاپا استفاده شد.
یافته‌ها: منابع استخراجی درنهایت مورد ارزیابی قرار گرفتند و تعداد 52 مخاطره در نُه دستۀ ارزش وجودی کتابخانه، مجموعه‌سازی، فناوری اطلاعات، مسائل مربوط به منابع انسانی، قوانین و مقررات، مدیریت، مسائل مالی، ارزیابی و دسترسی به اطلاعات تقسیم‌بندی شده‌اند. نتایج نشان داد که مؤلفۀ تحولات اجتماعی-اقتصادی و درنتیجه، نیازهای همیشه در حال تغییر مشتریان و تأمین نیازهای اطلاعاتی مشتریان منجر به ناتوانی کتابخانه در تأمین حداکثری نیازهای اطلاعاتی مشتریان خواهد شد. همچنین، این مؤلفه بیش از سایر مؤلفه‌ها مورد توجه قرار گرفته بود.
اصالت/ارزش: کتابخانه‌ها در مسیر ارائۀ خدمات خود همواره با مخاطره‌هایی مواجه هستند که شناسایی و مدیریت این مخاطره‌ها به حل بسیاری از مشکلات و معضلات پیشِ روی کتابخانه‌های عمومی کمک خواهد کرد. بنابراین، پژوهش حاضر در برنامه‌ریزی و تعیین خط‌مشی کتابخانه‌های عمومی کشور در آینده می‌تواند تاثیر شگرفی داشته باشد.

 
متن کامل [PDF 708 kb]   (376 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1397/7/8 | پذیرش: 1398/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/4/10 | انتشار: 1398/10/9 | انتشار الکترونیک: 1398/10/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb