XML English Abstract Print


دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، ehsan.geraei@gmail.com
چکیده:   (975 مشاهده)

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی نظری برای برنامه‌ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران است. به‌ همین منظور ضمن پرداختن به مفاهیمی از نظریه‌های اکولوژی و سیبرنتیک و پیوند آن‌ها با یکدیگر، رویکرد جدیدی تحت عنوان «اکوسیبرنتیک» را معرفی و تشریح می‌کند.

روش: این پژوهش به روش سندی انجام شده است. مرور مفاهیم سیبرنتیک و اکولوژی و مطالعات انجام شده دربارۀ آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای گردآوری اطلاعات موردنیاز به‌کار گرفته شده است.

یافته‌ها: رویکرد اکوسیبرنتیکی به آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، همانند اکوسیستم‌های زیستی، همزمان به دو عامل اصلی محیط و ارکان آموزش رشته توجه دارد. رویکرد اکوسیبرنتیکی به مطالعۀ روابط تعاملی میان ارکان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی و محیط پیرامونی آن می‌پردازد و آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی را تابعی از تعامل میان ارکان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی و محیط پیرامون آن بعلاوه سیستم‌های دریافت‌کنندۀ بازخورد و پیش‌خورد می‌داند(Future of KIS= F(KIS Education ×E)+ Feedback+ Feed-Froward).

ارزش/اصالت: این پژوهش برای نخستین با رویکردی اکوسیبرنتیکی به تحلیل برنامه‌ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران پرداخته و به عنوان رویکردی جدید می‌تواند به سیاست‌گذاران در تدوین برنامه‌ای آینده‌نگر برای آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران کمک کند.

متن کامل [PDF 1128 kb]   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb