دوره 25، شماره 1 - ( 3-1398 )                   دوره 25 شماره 1 صفحات 15-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Geraei E. Eco-cybernetics Approach to Knowledge and Information Science Education in Iran . Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (1) :15-41
URL: http://publij.ir/article-1-1807-fa.html
گرایی احسان. رویکردی اکوسیبرنتیکی به آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (1) :15-41

URL: http://publij.ir/article-1-1807-fa.html


دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، ehsan.geraei@gmail.com
چکیده:   (1623 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگویی نظری برای برنامه‌ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران است. به‌ همین منظور، ضمن پرداختن به مفاهیمی از نظریه‌های اکولوژی و سیبرنتیک و پیوند آن‌ها با یکدیگر، رویکرد جدیدی تحت‌عنوان «اکوسیبرنتیک» معرفی و تشریح می‌شود.
روش: این پژوهش به روش سندی انجام شده است. مرور مفاهیم سیبرنتیک و اکولوژی و مطالعات انجام‌شده دربارۀ آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای گردآوری اطلاعات موردنیاز به کار گرفته شده است.
یافته‌ها: رویکرد اکوسیبرنتیکی به آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، همانند اکوسیستم‌های زیستی، هم‌زمان به دو عامل اصلی محیط و ارکان آموزش رشته توجه دارد. رویکرد اکوسیبرنتیکی به مطالعۀ روابط تعاملی میان ارکان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی و محیط پیرامونی آن می‌پردازد و آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی را تابعی از تعامل میان ارکان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی و محیط پیرامون آن به‌علاوۀ سیستم‌های دریافت‌کنندۀ بازخورد و پیش‌خورد می‌داند.
اصالت/ارزش: نگرش‌های مطرح‌شده دربارۀ آیندۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی را می‌توان در چهار گروه جای داد. نخست، نگاه بدبینانه نسبت به آینده و اعتقاد به سناریوی انقراض و نابودی است. گروه دوم قائل به تمایز میان «کتابداری» و «علم اطلاعات» و دیگر عناوین جدید هستند. آن‌ها جامعۀ کتابداری را از خوش‌بینی محض دربارۀ سهم بالای خود در مشاغل آیندۀ جامعۀ اطلاعاتی برحذر داشته‌اند. به‌عبارتی، در اینجا با چالش کتابداری با مفهوم سنتی آن و علم اطلاعات و دیگر رشته‌های همنام به‌معنای مدرن آن درگیرند. گروه سوم معتقدند که راه رسیدن به آینده از گذشته و حال می‌گذرد. علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای ادامۀ حیات باید به عوامل درون و برون‌رشته‌ای توجه کند. درواقع، این دیدگاه به پیشرفت و ادامۀ حیات به‌صورت پیوسته و بدون تغییرات اساسی اشاره دارد. گروه چهارم نیز آینده‌ای مطلوب برای علم اطلاعات و دانش‌شناسی قائل هستند. آن‌ها راز و رمز دستیابی به این آیندۀ مطلوب را برنامه‌ریزی و طراحی سیستم آموزشی با هدف آموزش دانشجویان نسل آینده دانسته‌اند. این پژوهش برای نخستین بار با رویکردی اکوسیبرنتیکی به تحلیل برنامه‌ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران پرداخته و می‌تواند مبنایی برای آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی باشد.

 
متن کامل [PDF 1131 kb]   (563 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۹/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb