دوره 23، شماره 3 - ( 9-1396 )                   دوره 23 شماره 3 صفحات 335-363 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparative Assessment of Web portals of Tehran Province Public Libraries . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 23 (3) :335-363
URL: http://publij.ir/article-1-1448-fa.html
جعفری بهنام زهرا، اصنافی امیررضا. ارزیابی وب پورتال‌های کتابخانه‌های عمومی مستقر در استان تهران . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 23 (3) :335-363

URL: http://publij.ir/article-1-1448-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی ، asimbehnam2006@yahoo.com
چکیده:   (669 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین تفاوت‌های پورتال‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر اساس معیارهای ارزیابی پورتال است.
روش: پژوهش توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ پژوهش 646 نفر از کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تهران در 16 شهرستان و سازمان فرهنگی هنری شهرداری در مناطق 22‌گانۀ تهران است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار GAMS استفاده شده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 242 پرسشنامه در بین کتابداران توزیع گردید که در نهایت 170 پرسشنامه دریافت و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: در وب‌پورتال نهاد کتابخانه‌های عمومی مؤلفه ناوبری بیشترین کارایی و مؤلفه اعتبار اطلاعات کمترین کارایی را دارا هستند. همچنین بعد از ناوبری، به‌ترتیب دسترس‌پذیری، صحت،‌ سطح پوشش و مخاطبان خاص، روزآمد بودن، کیفیت و عینیت اطلاعات در رتبه‌های دوم تا هفتم قرار می‌گیرند. در وب‌پورتال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ‌کیفیت اطلاعات بیشترین کارایی و اعتبار اطلاعات کمترین کارایی را دارا است. همچنین مؤلفه‌های ناوبری، عینیت،‌ صحت،‌ سطح پوشش و مخاطبان خاص،‌ روز آمد بودن و دسترس‌پذیری اطلاعات رتبه‌های دوم تا هفتم را به خود اختصاص می‌دهند. در نهاد کتابخانه‌های عمومی،‌ بالاترین میزان کارایی اختصاص به ناوبری اطلاعات دارد؛ در حالی که در سازمان فرهنگی هنری کیفیت اطلاعات بالاترین میزان کارایی را به خود اختصاص می‌دهد. میزان کارایی ‌سطح پوشش و مخاطبان خاص، روزآمد بودن و اعتبار اطلاعات به‌ترتیب با رتبۀ چهارم، پنجم و هفتم در یک سطح قرار دارند.
اصالت/ارزش: مقاله حاضر به ارزیابی پورتال دو سازمان مسئول در حوزه کتابخانههای عمومی پرداخته و با توجه به نتایج، توجه بیشتر به مؤلفه اعتبار اطلاعات را پیشنهاد نموده است.
 
متن کامل [PDF 723 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: كتابسنجي، علم‌سنجي، وب‌سنجي، اطلاع‌سنجي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb