دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 )                   دوره 21 شماره 4 صفحات 586-569 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


اداره کل کتابخانه خوزستان ، rostami.mk@googlemail.com
چکیده:   (3611 مشاهده)

هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کاربست مؤلفه­ های سازمان یادگیرنده در کتابخانه­ های عمومی استان خوزستان از دیدگاه کارکنان کتابخانه­های استان است.

روش: در این پژوهش که نوعی نگرشسنجی به شمار می‌رود، از پیمایش توصیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش 200 نفر از کارکنان دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابخانه­های عمومی استان خوزستان بوده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون t تکگروهی، آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون F استفاده شده است.

یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که از نظر کارکنان، میزان به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده در کتابخانه ­های عمومی استان خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از بین مؤلفه­های سازمان یادگیرنده تنها مؤلفه «چشمانداز مشترک» بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین تفاوت معنی­داری بین مدرک تحصیل، رشته تحصیلی، نوع مسؤلیت و جنسیت کارکنان و نظرشان در خصوص  به کارگیری مؤلفه­های سازمان یادگیرنده وجود نداشت.

اصالت/ارزش: امروزه کتابخانه­های عمومی با ظهور فنآوری­های اطلاعاتی و تغییرات اجتماعی وسیع با تغییرات اساسی مواجه شده­اند. در چنین وضعیتی، کتابخانه­های عمومی باید یاد بگیرند در محیط پر از تغییرات وسیع اجتماعی، پیشرفت­های پرشتاب فنآوری و رقابت فزاینده بهطور موفق عمل کنند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به موضوع سازمان یادگیرنده که در مباحث مدیریتی کتابخانه­های عمومی کمتر بدان پرداخته شده است، نقاط ضعف و قوت کتابخانه­های عمومی  برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده را روشن کند. 

متن کامل [PDF 1045 kb]   (1221 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1392/7/10 | پذیرش: 1395/1/21 | انتشار: 1395/1/21 | انتشار الکترونیک: 1395/1/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.