دوره 20، شماره 3 - ( 10-1393 )                   دوره 20 شماره 3 صفحات 534-513 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mozafari A, mozafari A, manochehri R. Clustering Public Library Clients according to their Needs Using the Artificial Neural Network, the Analytical Hierarchy Process and the Kano Model . RISPL 2014; 20 (3) :513-534
URL: http://publij.ir/article-1-330-fa.html
مظفری عظیمه، مظفری افسانه، حیاتی زهیر، منوچهری روح اله. بخش بندی مراجعین کتابخانه های عمومی بر مبنای نیازهایشان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی، تحلیل سلسله مراتبی و مدل کانو. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي 1393; 20 (3) :534-513

URL: http://publij.ir/article-1-330-fa.html


دانشگاه علم و صنعت ایران، فارس ، نی ریز ، کتابخانه عمومی کوثر نور ، Azime.mozafari@yahoo.com
2- کتابخانه عمومی کوثر نور نی ریز
3- اداره کل کتابخانه های استان فارس
چکیده:   (7171 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بخش‌بندی مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی استان فارس بر مبنای نیازهای‌شان است.
روش: در این پژوهش از تلفیقی از روش‌های خوشه‌بندی به کمک شبکۀ عصبی، تحلیل سلسلهمراتبی و مدل کانو استفاده می‌شود تا به وسیلۀ بخش‌بندی مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی و به‌دست آوردن ارزش هر بخش، خدمات مناسب در جهت جلب رضایت مراجعه‌کنندگان ارائه گردد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمام مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی استان فارس است که نمونه‌ای به حجم 180 نفر به روش تصادفی ساده از آن انتخاب شده است. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه‌ای است که بر مبنای مدل کانو و شاخص‌های رضایت مراجعه‌کنندگان طراحی گردیده است.
یافته‌ها: بعد از جمع‌آوری داده‌ها، شبکۀ خود‌سازمان‌ده با بالاترین کیفیت برای بخش‌بندی یا خوشه‌بندی مراجعه‌کنندگان برگزیده شد و پس از استفاده از نرمافزار MATLAB، چهار خوشه برای مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی استان فارس تعیین گردید. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی در نرمافزار Expert Choice، خوشه‌ها اولویت‌بندی شدند؛ به این ترتیب که خوشۀ با اولویت اول شامل مراجعه‌کنندگانی است که طبق مدل کانو بیشتر نیازهای جذاب و انگیزشی دارند و با روش‌های جدید و نوین در زمینه‌های ساختمان و موقعیت، نیروی انسانی، منابع، شرایط بهره‌گیری از خدمات، خدمات جانبی کتابخانه و غیره می‌توان در جهت افزایش رضایت آنها‌ کوشید. به همین ترتیب نیازهای مراجعه‌کنندگان سایر خوشه‌ها نیز بررسی شده و پیشنهادهایی جهت بهبود امر خدمت‌رسانی ارائه می‌گردد.
اصالت/ارزش: در این پژوهش با بخش‌بندی مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی بر اساس نیازهای‌شان، مدلی طراحی گردید که پس از خوشه‌بندی مراجعه‌کنندگان، اولویت‌بندی خوشه‌ها و تعیین نوع نیازهای مراجعه‌کنندگان هر خوشه، کتابخانه‌های عمومی را در جهت خدمترسانی مطلوب یاری می‌نماید.
 
متن کامل [PDF 1484 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي |
دریافت: 1392/3/20 | پذیرش: 1393/8/17 | انتشار: 1393/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb