دوره 18، شماره 4 - ( 11-1391 )                   دوره 18 شماره 4 صفحات 400-385 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، marziyehbagheri10@yahoo.com
چکیده:   (10916 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر مشاورۀ ‌اطلاعاتی بر بهبود رفتار اطلاع‌یابی و بهره‏مندی مناسب مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های ‌عمومی از منابع کتابخانه‌ای است.
روش: در این مطالعۀ تجربی، شیوۀ اجرای پژوهش مبتنی بر مداخلۀ گروهی و مقایسۀ نتایج پیش‌آزمون و پس‌آزمون بین دو گروه منتخب آزمایش و کنترل است. جامعۀ آماری، مراجعه‌کنندگان عضو کتابخانۀ شهید توکلی فولادشهر اصفهان بودند که از آن میان 36 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند؛ سپس جلسات مشاورۀ ‌اطلاعاتی (5 جلسۀ 90 دقیقه‌ای) برای اعضای گروه آزمایش برگزار شد. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شد که در نهایت داده‌ها با استفاده از آزمونt  مستقل و به کمک نرم‌افزار اس پی اس اس تحلیل گردید.
یافته‌ها: مقایسۀ یافته‌ها نشانگر تفاوتی معنی‌دار در نمره‌های کسب شده در پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در سه حوزۀ تأثیرپذیر از مشاورۀ ‌اطلاعاتی بود. به بیان دیگر، نتایج نشان داد برگزاری جلسات مشاورۀ ‌اطلاعاتی در کتابخانه‌های ‌عمومی، در بهبود دسترسی مراجعه‌کنندگان به منابع کتابخانه‌ای، در بهبود رفتار اطلاع‌یابی مراجعه‌کنندگان و بر نگرش مثبت آنان در مورد اهمیت برگزاری این جلسات تأثیر به‌سزایی دارد.
اصالت/ارزش: این پژوهش سعی در بیان اهمیت مشاورۀ اطلاعاتی در کتابخانه‌های ‌عمومی دارد. مشاورۀ ‌اطلاعاتی به‌عنوان یک کارکرد مفید در عصر اطلاعات می‌تواند شاخصی برای تشخیص پویایی کتابخانه‌های ‌عمومی باشد و کتابخانه را از یک انبار کتاب به یک منبع اطلاع‌رسانی پویا تبدیل نماید.
 
متن کامل [PDF 343 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1391/12/13 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27 | انتشار الکترونیک: 1392/4/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.