دوره 27، شماره 3 - ( 10-1400 )                   دوره 27 شماره 3 صفحات 545-571 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور. ایران ، Sareh_rahmaniyan@yahoo.com
چکیده:   (1015 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری تحول‌آفرین با میانجیگری انگیزۀ فردی و تسهیم دانش بر رفتار کار نوآورانۀ کارکنان کتابخانه‌های عمومی‌استان فارس است.
روش: پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف پژوهشی کاربردی است که به‌روشِ توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارکنان کتابخانه‌­های عمومی استان فارس است که در زمان انجام تحقیق 350 نفر بوده‌­اند. جامعۀ نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 184 نفر تعیین شده است. به‌منظور گردآوری داده­‌ها، از پرسش‌نامه­‌های افسر، مسعود و عمرانی (2019) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزئی و مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم­‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس استفاده شد.
یافته­‌ها: یافته‌ها نشان داد رهبری تحول‌آفرین به‌صورت مستقیم بر رفتار کار نوآورانه تأثیری مثبت و معنادار (450/3t=) و به‌صورت مستقیم بر انگیزۀ فردی تأثیری مثبت و معنادار دارد (201/7t=). همچنین، انگیزۀ فردی به‌صورت مستقیم بر رفتار کار نوآورانه تأثیری مثبت و معنادار دارد (847/3t=). به‌علاوه، رهبری تحول ­آفرین به‌واسطۀ انگیزۀ فردی تأثیری غیرمستقیم و معنادار بر رفتار کار نوآورانه دارد (775/3t=). همچنین، رهبری تحول‌آفرین با توجه به نقش تعدیل‌گر تسهیم دانش، تأثیری مثبت و معنادار بر رفتار کار نوآورانه دارد (703/7t=). تسهیم دانش رفتار نیز کار نوآورانه را تقویت می­‌کند.
اصالت/ارزش: رهبری تحول ­آفرین با تأثیر بر انگیزۀ فردی موجب بهبود رفتار کار نوآورانه در کارکنان کتابخانه­‌های عمومی می‌­شود. همچنین، تسهیم دانش موجب تقویت تأثیرگذاری رهبری تحول ­آفرین بر رفتار کار نوآورانه می­‌شود. پژوهش حاضر از این نظر دارای نوآوری است که برای اولین بار نقش رهبری تحول ­آفرین در رفتار کار نوآورانه در محیط کتابخانه‌­های عمومی استان فارس برای اولین بار بررسی کرده است.
متن کامل [PDF 1296 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/8/25 | انتشار: 1400/10/10 | انتشار الکترونیک: 1400/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.