دوره 27، شماره 2 - ( 6-1400 )                   دوره 27 شماره 2 صفحات 259-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


نهاد کتابخانه‍‌های عمومی کشور ، mnarmenji63@yahoo.com
چکیده:   (6650 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بهمنظور ایجاد تعامل در کتابخانه‌های عمومی است.
روش: این پژوهش مطالعهای از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی بهروش تحلیل مضمون انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی نهادی زیر پوشش ادارۀ کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی بود. در این پژوهش، از روش نمونه‌گیری غیراحتمالاتی (غیرتصادفی) و از نوع نمونه‌­گیری گلوله برفی استفاده شد، و در مجموع با 25 نفر مصاحبه انجام گرفت. روش اجرای مصاحبه از نوع نیمهساختاریافته بود.
یافته‌ها: بیشترین میزان استفاده از شبکه‌­های اجتماعی مجازی برای ایجاد تعامل میان کتابداران و کاربران بهترتیب در اینستاگرام، تلگرام و واتساپ صورت گرفته بود. انواع درخواست‌های کاربران کتابخانه‌های عمومی در شبکه­‌های اجتماعی مجازی در دو مقولۀ اصلی درخواست‌های اطلاعاتی (امانت و عضویت، و منبع‌یابی) و درخواست‌های سرگرم­‌کننده (آموزشی-مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی) دسته‌بندی شدند. فرصت‌های ایجاد تعامل از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی در کتابخانه‌های عمومی در سه مقولۀ اجتماعی، ارتباطی و تبلیغی و تهدیدهای ایجاد تعامل از طریق این شبکه‌ها نیز در سه مقولۀ عملکردی، فرهنگی و محتوایی گروه‌بندی شد. موانع ایجاد تعامل از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز در دو مقولۀ موانع انسانی (اجتماعی-اقتصادی و فردی) و موانع زیرساختی (کارکردی و فناورانه) دسته‌بندی شد.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در این نکته است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند به بهبود خدمات کتابخانه‌های عمومی به ویژه خدمات مرجع کمک کند. همچنین به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی مجازی فرصت‌های مناسبی برای کتابخانه‌های عمومی جهت ایجاد تعامل فراهم می‌کند که استفاده از این فرصت‌ها حتی می‌تواند منجر به ارتقای جایگاه کتابخانه‌های عمومی در سطح جامعه شود. تهدیدهای موجود در این زمینه اگرچه نسبت به فرصت‌ها کم‌تر هستند اما بعضاً دغدغه‌های موجود درباره آن‌ها قابل توجه است و برای کاهش آن‌ها لازم است به نحو مناسبی برنامه‌ریزی نمود.
متن کامل [PDF 2036 kb]   (572 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات در مراكز اطلاع‌رساني
دریافت: 1400/5/4 | پذیرش: 1400/6/3 | انتشار: 1400/6/16 | انتشار الکترونیک: 1400/6/16

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.