گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه پیام نور. ایران ، biranvand@gmail.com
چکیده: (6594 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در کتابخانههای عمومی استان فارس انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و از نظرِ روش گردآوری اطلاعات توصیفی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان کتابخانههای عمومی استان فارس در سال 1399 (350 نفر) است که از این میان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 184 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شداند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ برگرفته از پژوهش فولر (2018) استفاده شده است. همچنین، برای بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در میان کارکنان کتابخانههای عمومی، از تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نرمافزارهای مورداستفاده برای تحلیل دادهها اسپیاساس و پیالاس هستند.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان میدهد که اعتماد سازمانی بر تمایل به تسهیم و کاربرد دانش ضمنی تأثیری مثبت و معنادار دارد. در این میان، اعتماد هویتمحور نسبت به اعتماد حسابگرانه و دانشمحور تأثیر قویتری بر تمایل به تسهیم دانش دارد. اعتماد حسابگرانه، اعتماد دانشمحور، و اعتماد هویتمحور تأثیری مثبت و معنادار بر تمایل کارکنان به کاربرد دانش ضمنی دارند.
اصالت/ارزش: انتقال دانش ضمنی فرایندی تعاملی است که اساساً بر مبنای اعتماد بین طرفین شکل میگیرد. ازاینرو، ضروری است نقش اعتماد سازمانی در انتقال دانش ضمنی به شکلی جامع و دقیق مورد کنکاش قرار گیرد. بر همین اساس، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که اعتماد سازمانی تأثیری مثبت و معنادار بر انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانههای عمومی دارد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1400/3/12 | پذیرش: 1400/5/14 | انتشار: 1400/6/27 | انتشار الکترونیک: 1400/6/27