دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 )                   دوره 18 شماره 1 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Parisa.malekahmadi@gmail.com
چکیده:   (8711 مشاهده)
هدف: راهبردهای یادگیری و تدریس به‌عنوان یکی از راهکارهای عملی در راستای بهبود کیفیت آموزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان اهمیت به‌سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دوره آموزش مهارت­های مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌تجربی و به‌صورت دو گروهی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در سال 1389 مشغول به تحصیل بودند، می­باشد. نحوه ارائه دوره به‌صورت کارگاهی بود و از روش­های تدریس سخنرانی کوتاه، کار در گروه­های کوچک، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و سمینار برای ارائه مطالب استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه­های اطلاعات فردی و جمعیت‌شناختی و راهبردهای مطالعه و یادگیری است. برای مقایسه داده­های کمی در دو گروه از نظر نمرات کسب شده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری از آزمون تی، برای مقایسه نمرات قبل و بعد از کارگاه از آزمون تی زوج و برای مقایسه داده­های کیفی بین آن­ها از آزمون مجذور کای در نرم‌افزار اس پی اس اس استفاده گردید.
یافته‌ها: میانگین نمرات کسب شده از 10 حیطه پرسشنامه‌ی راهبردهای مطالعه و یادگیری در آزمون اولیه در دو گروه اختلاف معنی‌داری وجود نداشت. نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی (002/0p=)، راهنمای مطالعه (000/0p=)، پردازش اطلاعات (002/0p=)، خودآزمایی (005/0p=) و استفاده از راهبردهای آزمون (000/0p=) پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنی­داری یافته بود.
اصالت/ارزش: با توجه به این‌که مهارت­های فکری و راهبردهای ذهنی قابل آموزش و یادگیری هستند، برنامه آموزشی فوق را می‌توان برای بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان به‌کار گرفت.
 
متن کامل [PDF 302 kb]   (505 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.