دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Parisa.malekahmadi@gmail.com
چکیده: (8711 مشاهده)
هدف: راهبردهای یادگیری و تدریس بهعنوان یکی از راهکارهای عملی در راستای بهبود کیفیت آموزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان اهمیت بهسزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دوره آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبهتجربی و بهصورت دو گروهی همراه با پیشآزمون و پسآزمون انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در سال 1389 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. نحوه ارائه دوره بهصورت کارگاهی بود و از روشهای تدریس سخنرانی کوتاه، کار در گروههای کوچک، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و سمینار برای ارائه مطالب استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اطلاعات فردی و جمعیتشناختی و راهبردهای مطالعه و یادگیری است. برای مقایسه دادههای کمی در دو گروه از نظر نمرات کسب شده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری از آزمون تی، برای مقایسه نمرات قبل و بعد از کارگاه از آزمون تی زوج و برای مقایسه دادههای کیفی بین آنها از آزمون مجذور کای در نرمافزار اس پی اس اس استفاده گردید.
یافتهها: میانگین نمرات کسب شده از 10 حیطه پرسشنامهی راهبردهای مطالعه و یادگیری در آزمون اولیه در دو گروه اختلاف معنیداری وجود نداشت. نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی (002/0p=)، راهنمای مطالعه (000/0p=)، پردازش اطلاعات (002/0p=)، خودآزمایی (005/0p=) و استفاده از راهبردهای آزمون (000/0p=) پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنیداری یافته بود.
اصالت/ارزش: با توجه به اینکه مهارتهای فکری و راهبردهای ذهنی قابل آموزش و یادگیری هستند، برنامه آموزشی فوق را میتوان برای بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان بهکار گرفت.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17