دوره 14، شماره 4 - ( 10-1387 )                   دوره 14 شماره 4 صفحات 126-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید چمران اهواز ، farajpahlou@scu.ac.ir
چکیده:   (15303 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر، بررسی ویژگی‌های ساختاری و محتوایی مطرح در طراحی وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران از دیدگاه کاربران و متخصصان ایرانی است. بدین منظور ابتدا دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی سه دانشگاه شهید چمران اهواز، صنعتی شریف و هنر تهران به عنوان نمونه‌ای از کل کاربران وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران انتخاب شدند و ازطریق پرسشنامه‌ای در قالب سیاهه‌وارسی نظرات آنها جمع‌آوری گردید. در مرحله بعد نظرات 14 نفر از متخصصان طراح وب‌سایت کتابخانه که به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند از طریق پرسشنامه‌ای در قالب طیف لیکرت جمع‌آوری شد. نتایج این بررسی نشان داد که از دیدگاه کاربران ایرانی وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران، در طراحی این وب‌سایت‌ها ویژگی‌های محتوایی از اهمیت و اعتبار بالاتری نسبت به ویژگی‌های ساختاری برخوردارند. همچنین بررسی نظرات متخصصان نیز نشان داد که این گروه در زمینه ویژگی‌های محتوایی بیشتر بر روی ویژگی‌های محتوایی تخصصی تأکید می‌کنند و در زمینه ویژگی‌های ساختاری نیز به ویژگی‌های «کاربرمدار» که زمینه را برای دسترسی کاربران به محتویات و اطلاعات وب‌سایت فراهم می‌کنند، توجه بیشتری دارند.
متن کامل [PDF 155 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1391/5/28 | پذیرش: 1396/11/30 | انتشار: 1396/11/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.