دوره 21، شماره 3 - ( 9-1394 )                   دوره 21 شماره 3 صفحات 365-347 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، mokhtariazad@gmail.com
چکیده:   (7253 مشاهده)

هدف: سکوت سازمانی بر خدمات­دهی هر نهاد، سازمان یا مؤسسهای اثر سوء میگذارد. هدف پژوهش حاضر آن است که وضعیت سکوت سازمانی کتابداران کتابخانه­های عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه­های عمومی کشور را در سال 1392 بررسی کند و برخی عوامل اثرگذار بر/ و اثرپذیر از آن را معین نماید.

روش: با نمونه ­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای، 350 کتابدار از کتابخانه­های عمومی هفت استان کشور انتخاب و 277 نفر آنان «پرسشنامۀ سکوت سازمانی کتابداران کتابخانه­ های عمومی» را به صورت حضوری و یا از طریق پست­الکترونیکی تکمیل کردند. داده­های گردآوری شده با روش­های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد.

یافته­ ها: از نظر کتابداران، سکوت سازمانی در کتابخانه­ های عمومی کشور در حد متوسط است. به علاوه، گرایش مدیریت عالی نهاد کتابخانه­های عمومی کشور به سکوت سازمانی عامل بالقوۀ رفتار سکوت سازمانی کتابداران است. فرصت­های ارتباطی ضعیف عامل اثرگذار بر سکوت سازمانی و رضایت شغلی کم و تعهد سازمانی اندک نیز متأثر از سکوت سازمانی کتابداران است.

اصالت/ارزش: این پژوهش آغاز راهی برای بررسی گستردۀ بحث سکوت سازمانی در کتابخانه­ها و میان کتابداران است. با این حال، ارزش مقالۀ حاضر در معرفی متغیر «فرصتهای ارتباطی اندک» است که باعث میشود، کتابداران نتوانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند. توجه به این نکته می تواند سکوت سازمانی کتابداران را بشکند و به بالندگی کتابخانههای عمومی کمک نماید.

متن کامل [PDF 972 kb]   (2675 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1392/9/28 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.