دوره 16، شماره 4 - ( 11-1389 )                   دوره 16 شماره 4 صفحات 53-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babalhavaeji F, Yazdianrad M. Content Analysis of Papers in Specialized Journals of Library and Information Science Regarding Promotion of Reading and Children’s Libraries during 1999-2008. Research on Information Science and Public Libraries 2011; 16 (4) :31-53
URL: http://publij.ir/article-1-102-fa.html
باب‌الحوائجی فهیمه، یزدیان‌‌راد مهرزاد. تحلیل محتوای مقالات مجلات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی دربارۀ ترویج کتابخوانی و کتابخانه‌های کودکان از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷ . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1389; 16 (4) :31-53

URL: http://publij.ir/article-1-102-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد علوم و تحقیقات تهران ، myr_1981_86@yahoo.com
چکیده:   (20982 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای مقالات با موضوع «ترویج کتابخوانی» و «کتابخانه‌های کودکان» در مجلات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی (منتشر شده در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷)
انجام شده است.

روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمام مجلات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی است که شامل ۷ عنوان نشریه می‌باشد.
یافته‌ها: بررسی تعداد کل مقالات منتشر شده توسط نشریات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی نشان داد که ۱۴۲۹ عنوان مقاله در طی سال‌های پژوهش در این نشریات منتشر شده که ۵۲ عنوان از مقالات (۶/۳ درصد) به موضوع ترویج کتابخوانی و ۲۷ عنوان از مقالات (۸/۱ درصد) به موضوع کتابخانه‌های کودکان پرداخته‌اند که از این بین ۷۵ مقاله (۹/۹۴ درصد) تألیف و ۴ مقاله (۱/۵ درصد) ترجمه است. از مجموع مقالات مرتبط با مقوله‌های کتابخوانی و کتابخانه‌های کودکان در نشریات تخصصی حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۳۷ مقاله (۸/۴۶ درصد) پژوهشی، ۲۱ مقاله (۶/۲۶ درصد) تحلیلی، ۲ مقاله (۵/۲ درصد) مروری و ۱۹ مقاله (۱/۲۴ درصد) گردآوری می‌باشد.
اصالت/ارزش: توجه به موضوع کتابخوانی و کتابخانه‌های کودکان از مسائل مهم در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی است که فقدان آثار پژوهشی در موضوعاتی از این دست بیانگر توجه اندک به آن می‌باشد و پژوهش حاضر از این جهت حائز اهمیت است.
 
متن کامل [PDF 376 kb]   (2512 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: پژوهش‌هاي نظری در كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1391/5/16 | پذیرش: 1396/11/24 | انتشار: 1396/11/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb