دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، leylakhalili@gmail.com
چکیده: (287 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، واکاوی عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت خیرین در ساخت و تجهیز کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی است.
روش: پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع عرفی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش، شامل تمامی خیرین مشارکتکننده در ساخت و تجهیز کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی بودند که دو شرط، مشارکت در عرض سالهای 1389 تا 1400 و مشارکت با ارزش بالای صد میلیون ریال، را داشتند. نمونiها به صورت هدفمند برای مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند؛ مصاحبه تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت و در مجموع با یازده نفر از خیرین مصاحبه انجام شد. به منظور اعتبارسنجی یافتههای بدست آمده از معیارهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری، اعتمادپذیری و تاییدپذیری استفاده گردید. یافتهها با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع عرفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: با تجزیه و تحلیل مصاحبهها، 88 کد معنایی، 20 مقوله فرعی (آییننامه و اساسنامهها، فعالسازی انجمن خیرین کتابخانهساز، تبلیغات، آموزش و تجلیل، حمایتهای سازمانی از کارکنان، توانایی ارتباط با مسئولین دولتی، مهارتهای جذب خیرین، مهارتهای حفظ خیرین، عملکرد قوانین کشور، عملکرد حاکمیت، زمینههای فرهنگی حاکم بر زندگی خیّر، زمینههای اقتصادی و اجتماعی حاکم بر زندگی خیّر، باورهای فرهنگی، باورهای شخصیتی، باورهای دینی و اخلاقی، موانع بروکراسی اداری، موانع مالی، عدم مدیریت صحیح، ضعف در فرهنگسازی، کاستیهای حاکمیت، و کاستیهای قوانین کشور)، هفت مقوله کلی (عملکرد نهاد کتابخانهها در انگیزش خیرین، عملکرد مسئولین کتابخانه در انگیزش خیرین، عملکرد حاکمیت و قوانین در انگیزش خیرین، تاثیر زمینه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بر انگیزش خیرین، باورهای شخصی خیرین، کاستیهای نهاد کتابخانهها در انگیزش خیرین و کاستیهای حاکمیت و قوانین در انگیزش خیرین) و دو مولفهی اصلیِ (عوامل انگیزشی در جذب خیرین و موانع جذب خیرین) شناسایی شد.
اصالت و ارزش: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت خیرین در ساخت و تجهیز کتابخانههای عمومی را از دیدگاه خیرین استان آذربایجان شرقی شناسایی و ارزیابی میکند. یافتههای این پژوهش میتواند اطلاعات و افق دقیقتری را پیش روی مدیران و کارشناسان نهاد جهت برنامهریزی دقیقتر، رفع موانع و کاستیهای این حوزه قرار دهد. همچنین میتواند مبنایی برای انجام پژوهشهای آتی در این حوزه و بسط مبانی نظری آن فراهم کند.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
مطالعات كيفي دریافت: 1401/11/12 | پذیرش: 1402/6/25