1. ادواردز، جک (1384). تحقیق پیمایشی: راهنمای عمل (داود ایزدی و سیدمحمد اعرابی، مترجمان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. (نشر اثر اصلی 1996)
2. بدری گرگری، رحیم؛ وجدانپرست، حسین؛ حاتمی، جواد؛ و واحدی، شهرام (1390). ارزیابی فرایند اجرای طرح آزمایشی برنامۀ درسی جدید دورۀ مقدماتی نهضت سوادآموزی. پژوهشهای برنامۀ درسی، 1(1)، 51-68.
3. بریهی،کوثر؛ پاکدامن، شهلا؛ و افروز، غلامعلی (1395). طراحی نرمافزار آموزش خواندن کاربردی خانوادهمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارتهای زبانی بیانی، درکی و گفتاری. روانشناسی افراد استثنایی، 6(24)، 31-55.
4. حسنزاده، صالح (1393). عوامل تحکیم خانواده در فرهنگ اسلامی. پژوهشنامۀ معارف قرآنی، 4(15)، 45-68.
5. حسنی، رفیق (1395). میزان تأثیر برنامۀ تحکیم سواد در تثبیت آموختههای سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی. فصلنامۀ تعلیموتربیت، 33(2)، 81-100.
6. دواس، دی. ای. (1387). پیمایش در تحقیقات اجتماعی (هوشنگ نایبی، مترجم). تهران: نشر نی.
7. ذاکری، مختار؛ و صباحیزاده، محمود (1399). شناسایی چالشها و راهکارهای بهبود طرح سوادآموزی خواندن با خانواده: مطالعۀ موردی استان هرمزگان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 17(66): 184-194.
8. رمضانی، سیده گلافروز؛ مهنی، امید؛ و عزیزی، نعمتالله (1397). چالشهای آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینهای. فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 8(29)، 115-134.
9. سازمان نهضت سوادآموزی (1374). آییننامۀ آموزش مداوم. تهران: سازمان نهضت سوادآموزی.
10. سازمان نهضت سوادآموزی (1392). برنامۀ پنجسالۀ سوادآموزی، باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال در برنامۀ پنجم توسعه. تهران: سازمان نهضت سوادآموزی کشور.
11. سازمان نهضت سوادآموزی (1398). طرح حلقههای کتابخوانی. تهران: سازمان نهضت سوادآموزی.
12. سامانیان، مصیب (1388). نگاهی به ادبیات کودک و نوجوان. تهران: انتشارات پژوهش توس.
13. سراج خرمی، ناصر؛ و شیرین صحرایی، علیرضا (1391). بررسی نقش آموزشهای پس از سواد در ارتقای سطح آگاهیهای زنان و دختران نوسواد بزرگسال روستایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(32)، 137-148.
14. شورای عالی آموزشوپرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران: وزارت آموزشوپرورش.
15. غلامی، ابراهیم (1379). شناسایی نقش آموزشهای پیگیر در جلوگیری از رجعت به بیسوادی از دیدگاه فراگیران شرکتکننده در آموزشهای پیگیر [پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی، ایران].
16. فتاحی، رحمتالله (1371). تداوم سواد و جلوگیری از رجعت به بیسوادی. پیام کتابخانه، 2(1)، 54-65.
17. محمدزاده ویژه، مریم (1386). آموزش مهارتهای زندگی و تأثیر آن بر بهبود زندگی شرکتکنندگان، پژوهشنامۀ تربیتی، 11(11)، 129-115.
18. هادیانفرد، حبیب (1398). مطالعهای در ارتباط با نگرش مردم دربارۀ مشارکتهای مردمی در پیادهسازی وگسترش سوادآموزی بزرگسالان. پژوهشهای برنامۀ درسی، 9(1)، 54-74.
19. همایی، مهدی؛ و اشرفی ریزی، حسین (1392). بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی. ماهنامۀ علمی-تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 11(69)، 42-54.
20. همتی، محمد (1375). بررسی تأثیر خودرهبری در کاهش نرخ رجعت بیسوادی در میان نوسوادان شهرستان کرمانشاه در سالهای 1373-1372 [پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی، ایران].
Auerbach, E. (1995). Deconstructing the discourse of strengths in family literacy. Journal of Reading Behavior, 27(4), 643-661. [
DOI:10.1080/10862969509547903]
21. Baydar, N., Brooks‐Gunn, J., & Furstenberg, F. F. (1993). Early warning signs of functional illiteracy: Predictors in childhood and adolescence. Child development, 64(3), 815-829. [
DOI:10.2307/1131220] [
PMID]
22. Case-Smith, J. (2013). Systematic review of interventions to promote social-emotional development in young children with or at risk for disability. American Journal of Occupational Therapy, 67(4), 395-404. [
DOI:10.5014/ajot.2013.004713] [
PMID]
23. De Los Reyes, A., & Ohannessian, C. M. (2016). Introduction to the special issue: Discrepancies in adolescent-parent perceptions of the family and adolescent adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 45(10), 1957-1972. [
DOI:10.1007/s10964-016-0533-z] [
PMID]
24. Eme, E., Lacroix, A., & Almecija, Y. (2010). Oral narrative skills in French adults who are functionally illiterate: Linguistic features and discourse organization. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 53(5), 1349-1371. [
DOI:10.1044/1092-4388(2010/08-0092)] [
PMID]
25. Eme, E. (2011). Cognitive and psycholinguistic skills of adults who are functionally illiterate: Current state of research and implications for adult education. Applied Cognitive Psychology, 25(5), 753-762. [
DOI:10.1002/acp.1746]
26. Fagan, W. T. (1991). Understanding learner participation in adult literacy programs. University of Alberta, Edmonton.
27. Macedo, D., & Freire, P. (1987). Literacy: Reading the word and the world. Westport, CT: Bergin & Garvey.
28. Garcia, D. C., Hasson, D. J., & Panizo, M. I. (2002). Families learning at school & home (FLASH) academic excellence program (Summative evaluation report 1995-2001). Miami: Florida International University, College of Education.
29. Grotlüschen A., Riekmann W. (2011). leo. - Level-One Studie. Literalität von Erwachsenen auf den Unteren Kompetenzniveaus In Presseheft. Hamburg: Universität Hamburg.
30. Grotlüschen, A., Riekmann, W., & Buddeberg, K. (2014). Functional illiteracy in Germany. Lifelong Learning and Governance. From Programming to Action-Selected Experiences from Asia and Europe, eds H. Hintzen and JH Knoll (Paris: UNESCO Insitute for Lifelong Learning), 55-67.
31. Hannon, P. (2000). Rhetoric and research in family literacy. British Educational Research Journal, 26(1), 121-138. [
DOI:10.1080/014119200109543]
32. Khawaja, N. G., & Dempsey, J. (2008). A comparison of international and domestic tertiary students in Australia. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 18(1), 30-46. [
DOI:10.1375/ajgc.18.1.30]
33. Knowles, M. S., Holton, E., & Swanson, R. (2005). The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development (6th). Burlington, MA: Elsevier. [
DOI:10.4324/9780080481913]
34. Law, J. M., Wouters, J., & Ghesquière, P. (2015). Morphological awareness and its role in compensation in adults with dyslexia. Dyslexia, 21(3), 254-272. [
DOI:10.1002/dys.1495] [
PMID]
35. Neuman, S. B., Celano, D., & Fischer, R. (1996). The childrenʼs literature hour: A social-constructivist approach to family literacy. Journal of Literacy Research, 28(4), 499-523. [
DOI:10.1080/10862969609547938]
36. Osterling, J. P. (2001). Waking the sleeping giant: Engaging and capitalizing on the sociocultural strengths of the Latino community. Bilingual Research Journal, 25(1-2), 59-88. [
DOI:10.1080/15235882.2001.10162785]
37. Perin, D. (2019). Conceptual Framework and Overview of the Handbook. The Wiley Handbook of Adult Literacy, 1-13. [
DOI:10.1002/9781119261407.ch0]
38. Perry, K. H., Shaw, D. M., Ivanyuk, L., & Tham, Y. S. S. (2017). Adult functional literacy: Prominent themes, glaring omissions, and future directions. Journal of Language and Literacy Education, 13(2), 1-37.
39. Rüsseler, J., Menkhaus, K., Aulbert-Siepelmeyer, A., Gerth, I., & Boltzmann, M. (2012). "Alpha Plus": An innovative training program for reading and writing education of functionally illiterate adults. Creative Education, 3(3), 357-361. [
DOI:10.4236/ce.2012.33056]
40. Mengistie, T. A. (2022). How do learners view adult education? Women learnersʼ perception on the Ethiopiaʼs adult education programme. Heliyon, 8(4), e09272-e09272. [
DOI:10.1016/j.heliyon.2022.e09272] [
PMID] [
]
41. UNESCO. (2020). UNESCO strategy for youth and adult literacy. UNESCO Institute for Statistics.
42. Vágvölgyi, R., Bergström, K., Bulajić, A., Klatte, M., Fernandes, T., Grosche, M., ... & Lachmann, T. (2021). Functional illiteracy and developmental dyslexia: Looking for common roots. A systematic review. Journal of Cultural Cognitive Science, 5(2), 159-179. [
DOI:10.1007/s41809-021-00074-9]