دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 621-643 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه محقق اردبیلی ، husen324@gmail.com
چکیده:   (1958 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاع‌­رسانی و دانش­‌شناسی در پیمایش و ارزیابی کم‌وکیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیت‏های لازم برای آن‌ها شایستگی پژوهشی است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگی‌­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. داده‏‌های مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاههای تهران به‌روش نمونه­‌گیری طبقه‌­ای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی جمع‌آوری شد. برای اندازه‌گیری شایستگیهای تحقیقاتی از زیرمقیاس‏‌های مهارت‏‌های انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسش‌نامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری داده‌های مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی (خاقانیزاده، تقوی و عبادی، 2019) استفاده شد. ‏
یافته‌ها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگی‌های پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون هم‌بستگی نشان می‏‏دهد که همۀ مؤلفه‏های نه‏گانه منتورینگ اسلامی به‌جز چالش‌انگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان می‌‏دهد مقدار قابل‌توجهی از واریانس صلاحیت‌­یابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفه‌­های منتورینگ اسلامی تبیین می‌‏شوند.
اصالت/ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت عاملان حرفه‌­ای آیندۀ علم اطلاعات و دانش‌­شناسی و پیش‌­بینی‌پذیری آن را بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم بررسی کرده است.
متن کامل [PDF 629 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵