دوره 19، شماره 4 - ( 12-1392 )                   دوره 19 شماره 4 صفحات 607-583 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


پژوهشگاه علوم و فن‌آوری اطلاعات ایران ، doroudi@irandoc.ac.ir
چکیده:   (8427 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، مطالعۀ تأثیر و کاربردهای دیداری کردن (مصورسازی) اطلاعات در ارتباط با بازیابی آن است تا به این وسیله بتوان به بهینه‌ساختن فرایند بازیابی اطلاعات یاری رساند. در این پژوهش نقش دیداری کردن در کاربرد راهبردهای جست‌وجو مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر آن در ارائه مناسب نتایج کاوش مشخص شده است.
روش: روش انجام این پژوهش مطالعۀ کتابخانهای (سندی) است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که داده‌کاوی دیداری می‌تواند داده‌های نامتجانس را به خوبی تعیین کرده و بدون نیاز به الگوریتم‌های پیچیده، به بازیابی اطلاعات سودمند منجر شود. همچنین دیداری کردن با تعاملی که با راهبردهای متعدد جست‌وجو برقرار می‌سازد می‌تواند باعث دسترسی مناسب‌تر به اطلاعات شود. از سوی دیگر، مشخص شد که روش‌های دیداری کردن با تکیه بر رابط ‌کاربر مناسب به بازیابی بهینۀ اطلاعات منجر می‌شود. علاوه بر آن، دیداری کردن تا حد قابل ملاحظه‌‌ای می‌تواند مشکلات مربوط به جامعیت و مانعیت بازیابی را کاهش دهد. دیداری کردن در تعامل با عوامل انسانی دارای مشکلاتی است که عوامل مهم آن عبارتند از: دانش جست‌وجوکننده، نحوۀ ارتباط میان جست‌وجوکننده و فراهم‌آورندۀ اطلاعات، و تشویش کاوشگر در هنگام جست‌وجو.
اصالت/ارزش: مصورسازی اطلاعات در متون علوم رایانه مورد بحث قرار گرفته است، ولی تعداد اندکی از پژوهش‌ها به تبیین انتظارات مورد نظر کتابداران پرداخته است. مقاله حاضر با مرور مباحث مربوط، سعی دارد مطالعات این حوزه را توسعه دهد.
 
متن کامل [PDF 563 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1392/12/25 | پذیرش: 1392/12/25 | انتشار: 1392/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.