دوره 19، شماره 4 - ( 12-1392 )                   دوره 19 شماره 4 صفحات 581-569 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه اصفهان ، shabania@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (9547 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تأثیر مشاوره اطلاعاتی گروهی بر کاهش اضطراب کتابخانه‌ای و رفتارهای کتابخانه‌ای کاربران کتابخانه‌های عمومی است.
روش: روش اجرای پژوهش مبتنی بر مداخله گروهی و مقایسه نتایج پیش‌آزمون و پس‌آزمون بین دو گروه منتخب آزمایش و کنترل است. جامعه آماری، کاربران عضو کتابخانه شهید توکلی فولادشهر اصفهان بودند که از آن میان30  نفر از اعضاء داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل نظم یافتند. سپس جلسات مشاوره‌ اطلاعاتی (6 جلسه90 دقیقه‌ای) برای اعضاء گروه آزمایش برگزار شد. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد و داده‌ها با آزمون کواریانس تحلیل گردید.
یافته‌ها: مقایسه یافته‌ها نشانگر تفاوتی معنادار در نمره‌های کسب‌شده در پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در مولفه اضطراب کتابخانه‌ای بود. به بیان دیگر، نتایج نشان داد برگزاری جلسات مشاوره ‌اطلاعاتی در کتابخانه‌های ‌عمومی، در کاهش اضطراب کتابخانه‌ای کاربران تأثیر به‌سزایی دارد ( 05/0p). این تحقیق سعی در بیان اهمیت مشاوره اطلاعاتی در کتابخانه‌های‌ عمومی دارد. مشاوره ‌اطلاعاتی به‌عنوان یک کارکرد مفید در عصر اطلاعات می‌تواند شاخصی برای تشخیص پویایی کتابخانه‌های‌ عمومی باشد و به‌عنوان عاملی مؤثر در کاهش اضطراب کاربران منجر به بهره‌مندی مناسب افراد جامعه از منابع و امکانات کتابخانه‌های عمومی گردد.
اصالت/ارزش: این پژوهش از آن‌ رو حائز اهمیت است که تأثیر مشاوره اطلاعاتی گروهی را بر بهبود کارآیی کاربران کتابخانه‌های عمومی از جهات اضطراب و رفتارهای کتابخانه‌ای به شیوه‌ای نوین مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
متن کامل [PDF 398 kb]   (3817 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1392/12/25 | پذیرش: 1392/12/25 | انتشار: 1392/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.