هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تأثیر مشاوره اطلاعاتی گروهی بر کاهش اضطراب کتابخانهای و رفتارهای کتابخانهای کاربران کتابخانههای عمومی است. روش: روش اجرای پژوهش مبتنی بر مداخله گروهی و مقایسه نتایج پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه منتخب آزمایش و کنترل است. جامعه آماری، کاربران عضو کتابخانه شهید توکلی فولادشهر اصفهان بودند که از آن میان30 نفر از اعضاء داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل نظم یافتند. سپس جلسات مشاوره اطلاعاتی (6 جلسه90 دقیقهای) برای اعضاء گروه آزمایش برگزار شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و دادهها با آزمون کواریانس تحلیل گردید. یافتهها: مقایسه یافتهها نشانگر تفاوتی معنادار در نمرههای کسبشده در پیشآزمون و پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در مولفه اضطراب کتابخانهای بود. به بیان دیگر، نتایج نشان داد برگزاری جلسات مشاوره اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی، در کاهش اضطراب کتابخانهای کاربران تأثیر بهسزایی دارد ( 05/0≥p). این تحقیق سعی در بیان اهمیت مشاوره اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی دارد. مشاوره اطلاعاتی بهعنوان یک کارکرد مفید در عصر اطلاعات میتواند شاخصی برای تشخیص پویایی کتابخانههای عمومی باشد و بهعنوان عاملی مؤثر در کاهش اضطراب کاربران منجر به بهرهمندی مناسب افراد جامعه از منابع و امکانات کتابخانههای عمومی گردد. اصالت/ارزش: این پژوهش از آن رو حائز اهمیت است که تأثیر مشاوره اطلاعاتی گروهی را بر بهبود کارآیی کاربران کتابخانههای عمومی از جهات اضطراب و رفتارهای کتابخانهای به شیوهای نوین مورد بررسی قرار میدهد.
Bagheri M, Shabani A, Abedi M R. Effect of Information Counseling on Library Anxiety and Library Behaviors among Users of Public Libraries
. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2014; 19 (4) :569-581 URL: http://publij.ir/article-1-1101-fa.html
باقری مرضیه، شعبانی احمد، عابدی محمدرضا. تأثیر مشاورۀ اطلاعاتی بر کاهش اضطراب کتابخانهای و رفتارهای کتابخانهای کاربران کتابخانه عمومی شهید توکلی فولادشهر. تحقيقات اطلاعرساني و كتابخانههاي عمومي. 1392; 19 (4) :569-581