دوره 22، شماره 1 - ( 1-1395 )                   دوره 22 شماره 1 صفحات 187-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ziaei S, bolandi A. Effectiveness of Educational Courses for Public Librarians in East Azerbaijan Province and Suggestions for Improvement . Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (1) :173-187
URL: http://publij.ir/article-1-976-fa.html
ضیایی ثریا، بلندی عزیزه. میزان اثربخشی دوره‌های آموزشی برای کتابداران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1395; 22 (1) :173-187

URL: http://publij.ir/article-1-976-fa.html


پیام نور مشهد ، bolandi_azize@yahoo.com
چکیده:   (4408 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثر­بخشی دوره­های آموزشی برگزارشده برای کتابداران کتابخانه­های عمومی استان آذربایجان ­شرقی و پیشنهاد راهکارهایی مناسب انجام شده است.
 روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام پذیرفته است. داده­ها از طریق پرسشنامه محققساخته بر اساس الگوی کرک ­پاتریک، با 28 سؤال بسته و ضریب پایایی 94/0 گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها، افزون ­بر استفاده از شاخص­های آمار توصیفی، از آمار استنباطی (آزمون تی تک­نمونه­ای و تحلیل واریانس یک­راهه) استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان شرکت­کننده در دوره­های آموزشی کتابخانه­های عمومی استان آذربایجان­ شرقی بودند که بالغ بر 330 نفر گردید و به روش تصادفی ساده­ 178 نفر آنان به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بُعد واکنش با میانگین 78/22 و انحراف معیار 24/4 بیشترین و بُعد نتایج با میانگین 01/12 و انحراف معیار 906/4 کمترین میزان اثر­بخشی را داشت. با این حال، اثربخشی همۀ اَبعاد بهطور معنیداری از سطح متوسط بالاتر بود. همچنین نتایج مقایسۀ میانگین فراگیران نسبت به اثربخشی دوره­های آموزشی با در نظر گرفتن متغیر (جنسیت و رشتۀ تحصیلی) نشان داد که بین دیدگاه فراگیران تفاوت معناداری وجود دارد. در ­نمای ­کلی، دوره­های آموزشی از دیدگاه فراگیران در ارتباط با اَبعاد ارزیابی (واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج) اثر­بخش بود.
اصالت/ارزش: ارزش این پژوهش در نشان دادن اثربخشی بسیار پایین بُعد نتیجه‌بخشی در دورههای آموزشی بود و نشان دادن این نکتۀ اساسی که تمرکز اصلی دوره‌های آموزشی می‌بایست به اخذ نتایج اثربخش در راستای بهبود خدمات کتابخانه باشد.
 
متن کامل [PDF 1045 kb]   (1854 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1392/8/15 | پذیرش: 1395/4/19 | انتشار: 1395/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb