دوره 16، شماره 3 - ( 8-1389 )                   دوره 16 شماره 3 صفحات 57-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari M, Roshandel Arbatani T, Alipour T. Role of Librarians’ Emotional Intelligence in Applying Conflict Management Strategies. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (3) :39-57
URL: http://publij.ir/article-1-93-fa.html
انصاری منوچهر، روشندل اربطانی طاهر، علیپور طیبه. نقش هوش هیجانی کتابداران در اتخاذ استراتژی‌های مدیریت تعارض . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1389; 16 (3) :39-57

URL: http://publij.ir/article-1-93-fa.html


دانشگاه تهران ، sh_talipour@yahoo.com
چکیده:   (10786 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی کتابداران در اتخاذ استراتژی‌های مدیریت تعارض است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی میباشد و از جمله طرحهای همبستگی محسوب می‌شود. داده‌های مورد نیاز به کمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. برای سنجش EQ از «آزمون هوش هیجانی برادبری و گریوز» و برای بررسی «وضعیت سبکهای استراتژیهای مدیریت تعارض» از پرسشنامۀ ارائه شده توسط پوتنام و ویلسون استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه کتابداران مرد و زن شاغل در کتابخانه‌های عمومی شهر تهران می‏باشد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 100 نفر  بهعنوان گروه نمونه در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل آماری علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی و جداول و نمودارهای فراوانی، از آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک‏راهه (ANOVA) و رگرسیون چندگانه (گام به گام) استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصله، اتخاذ استراتژی‏ راه‏حل‏گرایی در کارکنان دارای هوش هیجانی بالا، به طور معناداری بیش از کارکنان دارای هوش هیجانی پایین می‏باشد (001/0>p) اما این تفاوت در استراتژی‏های عدم مقابله و کنترل مشاهده نشد.
اصالت‌/ارزش: نتایج این پژوهش می‌تواند زمینۀ آموزش مؤثر کتابداران کتابخانههای عمومی را فراهم نموده و نیز در انتخاب افراد مناسبتر برای شغل کتابداری مفید باشد.
 
متن کامل [PDF 399 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/5/14 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb