دوره 14، شماره 3 - ( 8-1387 )                   دوره 14 شماره 3 صفحات 82-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ICT Usage Rate of Professors of Library and Information Science at Government Sponsored and Payām-e Noor Universities: A student perspective. Research on Information Science and Public Libraries 2008; 14 (3) :69-82
URL: http://publij.ir/article-1-38-fa.html
اباذری زهرا، نعمتی انارکی لیلا. میزان استفاده استادان کتابداری و اطلاع‌ رسانی دانشگاه‌های دولتی و پیام نور از فناوری‌های اطلاعاتی ازدیدگاه دانشجویان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1387; 14 (3) :69-82

URL: http://publij.ir/article-1-38-fa.html


دانشگاه آزاد ، lnemati@yahoo.com.phone
چکیده:   (11212 مشاهده)
این پژوهش به منظور بررسی میزان استفاده استادان رشته کتابداری واطلاع‏رسانی در دانشگاه‌های دولتی سطح شهر تهران و دانشگاه‌های پیام نور مراکز استانهای ایران از فناوری‌های اطلاعاتی و رسانه‌های آموزشی می‌باشد. روش پژوهش حاضر پیمایشی – تطبیقی و از نوع کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد و پرسشنامه تهیه شده بین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی سطح شهر تهران(174 نفر) ودانشجویان دانشگاه پیام نور مراکز استانهای ایران (261نفر) که جمعاً برابر 435 نفر بودند، قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که میزان استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی در دانشگاه‌های دولتی با میانگین 91/2 در حد متوسط و در دانشگاه‌های پیام نور با میانگین 18/2 در حد کم می‌باشد. میزان استفاده استادان از CD‌های آموزشی در دانشگاه‌های دولتی با میانگین 43/2 در حد نسبتاً کم و در دانشگاه‌های پیام نور با میانگین 97/1 نیز در حد کم می‌باشد. 80 درصد دانشجویان پیام نور و 58 درصد دانشجویان کتابداری در دانشگاه‌های دولتی معتقدند که استادان آنها از منابع الکترونیکی در امر تدریس استفاده نمی‌کنند. میزان استفاده استادان از کامپیوتر در دانشگاه‌های پیام نور با میانگین 15/2 و در دانشگاه‌های دولتی با میانگین 13/3 در حد کم می‌باشد و در نهایت میزان استفاده استادان از ابزارهای نمایشی در دانشگاه‌های پیام نور با میانگین 16/2 در حد کم و در دانشگاه‌های دولتی با میانگین 25/3 در حد متوسط می‌باشد. نتایج حاکی از آن است که میزان استفاده استادان در دانشگاه‌های دولتی از فناوری‌های اطلاعاتی و رسانه‌های کمک آموزشی در امر آموزش بیش از استادان دانشگاه‌های پیام نور است. بنابراین توجه بیشتر به دانشگاه‌های پیام نور به منظور استفاده بهینه از رسانه‌های آموزشی در امر تدریس ضرورت دارد.
متن کامل [PDF 413 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات اجتماعي
دریافت: 1391/5/11 | پذیرش: 1392/5/8 | انتشار: 1392/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb