هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان مشارکت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در بین کارکنان کتابخانههای شهر تبریز است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است و چون جامعه آماری 155 نفر بود، کل جامعۀ پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید و متخصصان امر و پایایی آن با آلفای کرونباخ اندازهگیری گردید. یافتهها: در این تحقیق، میزان مشارکت اجتماعی در حد متوسط بدست آمد. آزمون فرضیهها نشان داد که بین مشارکت اجتماعی و متغیرهای اعتماد بینفردی و بیگانگی اجتماعی همبستگی معکوس وجود دارد ولی بین متغیر کسب پاداش و مشارکت اجتماعی همبستگی مستقیم وجود داشت و بین متغیر کسب پاداش و متغیر اعتماد نهادی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی کارکنان رابطه معنیداری وجود نداشت. از بین متغیرهای زمینهای نیز میزان مشارکت براساس جنسیت معنیدار، و مشارکت اجتماعی در بین کارکنان مرد بیشتر از کارکنان زن بود. در مجموع میتوان گفت ترکیبی از عوامل فردی و اجتماعی در قالب مدل نظری برآمده از نظریههای تبیین رفتار و مشارکتی، این نتیجه را تبیین میکنند. مشارکت کارکنان مورد بررسی، دارای جنبههای ذهنی و شناختی بود که ارزش و اهمیت آن بالاست. با توجه به ضریب تبیین محاسبه شده در خصوص معادلۀ رگرسیونی مطرح شده که در سطح نسبتاً پایین قرار داشت، بهنظر میرسد که برای تبیین مشارکت اجتماعی کارکنان باید متغیرهای مبین دیگری نیز وارد معادله شوند و سطح تحلیل را باید از سطح خُرد و میانی فراتر برد و متغیرهای کلان تاثیرگذار بر فرآیند مشارکت را نیز که معمولاً در خارج از محدودۀ سازمانها و نهادها قرار میگیرند مورد توجه قرار داد. اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت مشارکت اجتماعی در توسعۀ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، کارمندان کتابخانهها به دلیل ارتباط با قشر وسیعی از دانشجویان، استادان، روشنفکران و عامۀ مردم، میتوانند نقش اساسی در این راستا ایفا نمایند. این پژوهش از نخستین پژوهشهای در نوع خود است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |