abdollahi M, jowkar A. The Study of the Status of Information Literacy Skills amongst Public Librarians in Fars Province
. Research on Information Science and Public Libraries 2015; 20 (4) :771-787
URL:
http://publij.ir/article-1-292-fa.html
عبدالهی معصومه، جوکار عبدالرسول. بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1393; 20 (4) :771-787
URL: http://publij.ir/article-1-292-fa.html
نهاد کتابخانه های عمومی ، masoomeh.abdollahi@gmail.com
چکیده: (9656 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس با توجه به استانداردهای سواد اطلاعاتی است.
روش: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی است و ابزار پژوهش، پرسشنامۀ «سنجش سواد اطلاعاتی DAS» (داورپناه و سیامک، 1387) است. پرسشنامۀ 55 سؤالی، 5 استاندارد را در بر داشت، که بهوسیله آن سواد اطلاعاتی کتابداران عمومی سنجیده شد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و آزمون t استفاده گردید.
یافته ها: با توجه به نتایج آزمونهای آماری میتوان گفت که سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی فارس در سطح متوسطی قرار دارد. سن و سابقۀ کار بر سواد اطلاعاتی کتابداران تأثیرگذار بوده است. بین سواد اطلاعاتی کتابداران فارغالتحصیل در رشتۀ کتابداری و غیرکتابداری تفاوت معنیداری وجود داشت. نوع مدرک تحصیلی بر سواد اطلاعاتی کتابداران تأثیرگذار بود و کتابداران دارای مدرک بالاتر نسبت به سایرین از سواد اطلاعاتی بیشتری برخوردار بودند. کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر میزان آشنایی با زبان انگلیسی در سطح پایینی قرار داشتند.
اصالت/ارزش: کتابخانههای عمومی بهعنوان یک دانشگاه همگانی برای ایجاد و پیشبرد برنامههای سواد اطلاعاتی و یادگیری مادامالعمر در جامعه در صف مقدم هستند و بنابراین نتایج حاصل از ارزیابی سواد اطلاعاتی کتابداران و برنامهریزی برای ارتقاء سطح آن، در جهت رسیدن به این هدف یاریگر خواهد بود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات اجتماعي دریافت: 1392/1/17 | پذیرش: 1394/2/5 | انتشار: 1394/2/5