[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1391 ) ::
دوره 18 شماره 4 صفحات 493-514 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعۀ الگوهای جمعیت‌شناختی و رفتاری خوانندگان برای اشاعۀ گزینشی اخبار
مهدی کاظمی، محمد توکلی‌زاده راوری* ، مهدی تویسرکانی راوری
استادیار دانشگاه یزد ، tavakoli@yazduni.ac.ir
چکیده:   (3644 مشاهده)
هدف: هدف این تحقیق نشان دادن الگوهایی برای شناسایی علایق خبری خوانندگان از طریق وبکاوی نظرات آنان به منظور اشاعه گزینشی اخبار است.
روش: دادههای این پژوهش، تعداد 840 خبر از وبگاه خبری یاهو است که از تاریخ 1/3/2011 تا 10/5/2011 منتشر شده و منبع آنها آسوشیتدپرس است. این اخبار با فن خوشهبندی موضوعی دستهبندی، و به صورت نظری تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس نتایج، 18 درصد از اخبار بیش از مقدار متوسط مورد توجه قرار میگیرند، بنابراین، طبق توزیع 20 به 80 می‌توان امید داشت که 80 درصد از مراجعهکنندگان به خبرهای برجسته علاقه نشان دهند. یافتۀ دیگر نشان داد که میزان توجه به موضوعات خبری بین جنس مذکر و مؤنث تفاوت وجود دارد. بنابراین باید در تعیین خبرهای برجسته، بین مخاطبان خبری مؤنث و مذکر تفاوت قائل شد. محل زندگی تقریباً 70 درصد از نظردهندگان، ایالات متحده آمریکا بود. بنابراین، احتمالاً وبگاههای غیر انگلیسی زبان، درصد بسیار بالاتری از مخاطبانشان از یک ملیت خواهند بود و همگنی بیشتری خواهند داشت. طبق یافتۀ دیگر، 21 درصد از نظردهندگان فعال بودند. این موضوع نیز با الگوی 20 به 80 نزدیک است. بر اساس دستآورد دیگر تحقیق، تعداد نظرات انتهایی خبرهای همخوشه تقریباً مساوی بود. با شناخت اینگونه خبرها میتوان سایر خبرهای همخوشه‌ را به خوانندۀ خبر اشاعه داد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که الگوی فروش متقاطع برای اشاعۀ گزینشی اخبار قابل پیادهسازی است زیرا برخی از خوشههای موضوعی علاقهمندان مشترکی دارند.
اصالت/ارزش: نظرات ارائه شده ذیل هر خبر اینترنتی، منبع مهمی برای تصمیمگیری و برنامهریزی جهت هدایت اخبار و اطلاعات به صورت گزینشی به سوی مخاطبان است. این تحقیق میتواند الگوهای خوبی را از طریق تحلیل نظرات ذیل خبرها، جهت اشاعۀ گزینشی خبر و سایر محتواهایی از نوع خبر ارائه دهد.
 
واژه‌های کلیدی: علائق خبری، مخاطبان خبر، نظر، اشاعۀ گزینشی اطلاعات، مدیریت رابطه با مشتری
متن کامل [PDF 633 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: اشاعه اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi M, Tavakolizadeh Ravari M, Toyserkani Ravari M. The Study of Readers’ Demographic and behavioral Patterns for Selective Dissemination of News . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2013; 18 (4) :493-514
URL: http://publij.ir/article-1-277-fa.html

کاظمی مهدی، توکلی‌زاده راوری محمد، تویسرکانی راوری مهدی. مطالعۀ الگوهای جمعیت‌شناختی و رفتاری خوانندگان برای اشاعۀ گزینشی اخبار. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1391; 18 (4) :493-514

URL: http://publij.ir/article-1-277-fa.html



دوره 18، شماره 4 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3752