دوره 17، شماره 4 - ( 10-1390 )                   دوره 17 شماره 4 صفحات 657-649 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beikzad J, Doudmani Maleki H. The Effect of Organizational factors on Performance of Knowledge Management (KM) in Education (Case Study: Ministry of Education, Malekan City Office) . Research on Information Science and Public Libraries 2011; 17 (4) :649-657
URL: http://publij.ir/article-1-26-fa.html
بیک‌زاد جعفر، دودمانی ملکی هانیه. بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزش و پرورش: مطالعه موردی آموزش و پرورش شهر ملکان . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1390; 17 (4) :649-657

URL: http://publij.ir/article-1-26-fa.html


آموزش و پرورش شهر ملکان ، h.doodmani@gmail.com
چکیده:   (16314 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل سازمانی از جمله فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، آموزش، منابع انسانی، جریان اطلاعات و ارتباطات، فنآوری اطلاعات، و شفافیت اسناد بر عملکرد مدیریت دانش و مؤلفه‌های خلق دانش، ذخیرۀ دانش، بهکارگیری دانش، و انتقال و اشتراک دانش در آموزش و پرورش شهر ملکان می‌باشد.
روش: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعۀ این پژوهش کارکنان آموزش و پرورش شهر ملکان هستند که با توجه به حجم جامعه، نمونهگیری تصادفی طبقه‌ای بهعمل آمد و در نهایت 214 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. در نهایت پس از توزیع پرسشنامه 143 مورد پرسشنامه صحیح قابل تحلیل جمعآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشانگر آن بودند که متغیرهای فرهنگ سازمانی، آموزش، و فنآوری اطلاعات تأثیر مثبت معنیداری روی عملکرد مدیریت دانش دارند. با این وجود سایر متغیرها از جمله منابع انسانی تنها در مؤلفۀ خلق دانش روی عملکرد مدیریت دانش تأثیر مثبت معنیدار دارد و سایر متغیرها نیز با وجود اینکه همبستگی مثبتی با عملکرد مدیریت دانش و مؤلفه‌های آن دارند تأثیر آن‌ها از نظر آماری معنیدار نمی‌باشد.
اصالت/ارزش: از آنجا که اکثر کارهای انجام شده در زمینۀ مدیریت دانش در حوزۀ کسب و کار و سازمانهای انتفاعی بوده است، انجام این پژوهش در حوزۀ آموزش و پرورش حائز اهمیت است.
 
متن کامل [PDF 527 kb]   (901 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: 1391/3/8 | پذیرش: 1396/11/21 | انتشار: 1396/11/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb