دوره 30، شماره 2 - ( 4-1403 )                   دوره 30 شماره 2 صفحات 139-124 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seifi L, Etminan A, Asgari A. Development and Validation of the Social Entrepreneurship Scale in Iranian Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (2) :124-139
URL: http://publij.ir/article-1-2548-fa.html
سیفی لیلی، اطمینان عطیه، عسگری علی. ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (2) :124-139

URL: http://publij.ir/article-1-2548-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران (نویسنده مسئول) ، leili.seifi@birjand.ac.ir
چکیده:   (1068 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی ایران انجام شد.
 روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری 300 نفر از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه محقق‌‌ساخته استفاده و روایی ابزار به شیوه روایی محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد.
یافته‌ها: تمامی بارهای عاملی شاخص‌های کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی (یادگیری مادام‌العمر، پاسخ اضطراری، مشارکت مدنی، توسعه اقتصادی، سلامتی، و تنوع و شمول) بالاتر از ۵/۰ به دست آمدند که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی روایی و پایایی مناسب ابزار را تأیید کرد.
اصالت/ ارزش: نبود پژوهش در حوزه کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌‌های عمومی مشهود است و اکثر پژوهش‌ها در زمینه کارآفرینی به صورت کلی انجام شده است. ابزار استانداردی که بتوان وضعیت کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه های عمومی را ارزیابی کرد، در پژوهش‌‌های قبلی مشاهده نشد. بنابراین، پژوهش حاضر از بُعد موضوعی و روش‌‌شناختی دارای نوآوری است و به این سبب دارای اعتبار است که ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی را در بافت کتابخانه‌های عمومی ایران طراحی و اعتبار یابی کرده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی ایران انجام شد.
 روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری 300 نفر از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه محقق‌‌ساخته استفاده و روایی ابزار به شیوه روایی محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد.
یافته‌ها: تمامی بارهای عاملی شاخص‌های کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی (یادگیری مادام‌العمر، پاسخ اضطراری، مشارکت مدنی، توسعه اقتصادی، سلامتی، و تنوع و شمول) بالاتر از 0.5 به دست آمدند که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی روایی و پایایی مناسب ابزار را تأیید کرد.
اصالت/ ارزش: نبود پژوهش در حوزه کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌‌های عمومی مشهود است و اکثر پژوهش‌ها در زمینه کارآفرینی به صورت کلی انجام شده است. ابزار استانداردی که بتوان وضعیت کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه های عمومی را ارزیابی کرد، در پژوهش‌‌های قبلی مشاهده نشد. بنابراین، پژوهش حاضر از بُعد موضوعی و روش‌‌شناختی دارای نوآوری است و به این سبب دارای اعتبار است که ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی را در بافت کتابخانه‌های عمومی ایران طراحی و اعتبار یابی کرده است.
متن کامل [PDF 709 kb]   (1578 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1402/8/17 | پذیرش: 1402/11/16 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb