دوره 30، شماره 3 - ( 7-1403 )                   دوره 30 شماره 3 صفحات 256-240 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohi Rostami M, Arabi A, Mansoori L, Nildarar S. Educational Needs of Arabic-Speaking Communities in Iran in the Area of Public Library Services. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (3) :240-256
URL: http://publij.ir/article-1-2534-fa.html
کوهی رستمی منصور، عربی علی، منصوری لفته، نیل درار سارا. شناسایی و رتبه‌‌بندی نیازهای آموزشی جامعه عرب استان خوزستان در حوزه خدمات کتابخانه‌‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (3) :240-256

URL: http://publij.ir/article-1-2534-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، m.rostami@scu.ac.ir
چکیده:   (1052 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه‌‌بندی نیازهای آموزشی جامعه عرب استان خوزستان در حوزه کتابخانه‌های عمومی است.
روش: رویکرد پژوهش حاضر روش آمیخته است. ترتیب انجام مبتنی بر توالی کیفی-کمی با تأکید بر اهمیت یافته‌های کیفی است. داده‌های کیفی جمع‌آوری‌‌شده با استفاده از روش گروه متمرکز (مصاحبه عمیق و گروه کانونی) با فن تحلیل مضمون برای دستیابی به سنخ‌شناسی و اولویت‌بندی نیازهای جامعه هدف در ارتباط با کتابخانه‌های عمومی تحلیل شد. جهت تعیین جامعه پژوهش در مرحله کیفی 5 شهرستان استان به صورت هدفمند انتخاب شد. در بخش کمی با توجه به نتایج حاصل از مصاحبه‌ها، پرسشنامه‌ای برای پیمایش اجتماعی در سطح شهرستان‌های استان خوزستان طراحی شد. برای تعیین نمونه از نمونه‌‌گیری طبقه‌‌ای تصادفی در بخش کمی و روش سهمیه‌‌ای در بخش کیفی استفاده شد. نمونه 517 نفر از جامعه عرب‌‌زبان خوزستان بود.
یافته‌‌ها: نیازهای آموزشی جامعه عرب خوزستان به ترتیب اولویت عبارتند از: نیازهای هویتی، نیازهای هنری، نیازهای کارآفرینی، زبانی و مذهبی، نیازهای علمی و مهارت‌‌های اجتماعی. برنامه‌‌های آموزشی مناسب برای این جامعه این امکان را در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران کتابخانه‌‌های عمومی قرار می‌‌دهد تا بتوانند برنامه‌‌هایی دقیق در اجرای برنامه‌‌های آموزشی در کتابخانه‌‌های عمومی تهیه کنند.
نتیجه‌گیری: این پژوهش در زمینه خدمات چندفرهنگی و کتابخانه‌های عمومی و ارائه خدمات و استفاده گروه‌های قومی و اقلیت‌‌ها از کتابخانه‌‌های عمومی ارزشمند ‌‌است. درصورت کاربست نتایج توسط مدیران و برنامه‌ریزان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان نقشه راه می‌توان امیدوار بود زمینه‌‌های ارائه خدمات مطابق نیاز جامعه استان خوزستان فراهم آید.
متن کامل [PDF 708 kb]   (2909 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1402/11/23 | پذیرش: 1403/3/5 | انتشار: 1403/7/10

فهرست منابع
1. ابراهیمی، رحمان؛ و علی‌پورنجمی، سکینه ( .(1392بررسی کیفی نقش کتابخانه‌هاي عمومی در ایجاد و ارتقاي اعتماد اجتماعی. پژوهشنامه کتابداري و اطلاع‌رسانی، 3(2)، 51-72.
2. ابوطالبی، علی؛ و کریمی، علی (1378). ترجمه: حقوق قومی، اقلیت‌ها و همگرایی. فصلنامه مطالعات ملی. 1(1)، 131-153.
3. احمدی، حمید (1378). قومیت و قوم‌گرایی در ایران: افسانه و واقعیت. تهران: نشر نی.
4. بلیکی، نورمن (1395). طراحی پژوهش‌های اجتماعی، تهران: نشر نی.
5. جیل، فیلیپ (1386). خدمات کتابخانه‌‌های عمومی: رهنمودهای ایفلا/یونسکو برای توسعه. ترجمه علی شکویی. تهران: چاپار.
6. خادمی‌‌زاده، شهناز؛ شکاری، محمدرضا؛ نواح، عبدالرضا؛ هاشمی، اسماعیل؛ و کوهی‌رستمی، منصور (1400). بازاندیشی در کارکرد کتابخانه های عمومی از منظر حوزه عمومی یورگن هابرماس. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 32(2)، 22-3.
7. دهخدا، علی‌اکبر (1377). فرهنگ دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
8. زارع، امين (1391). بررسي فرايند اطلاع‌یابی در بافت زندگي روزمره با تأكيد بر زندگي در چرخه: مطالعه‌ای پيرامون اقوام پرجمعيت ساكن شهرستان اهواز. پایان‌نامه دكتري دانشگاه شهيد چمران اهواز.
9. زرداری، سولماز؛ عطاپور، هاشم؛ مجیدی، اکبر؛ و اکبرنژاد، رضا (1398). موانع و راهبردهای ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های قومی و اقلیت‌ها در جوامع چندفرهنگی بر اساس تجربیات جهانی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 25(4)، 673-700.
10. Blaikie, N. (2016). Designing Social Research. Tehran: Nashr-e Ney.
11. Brown, Nicole E. (2004). The shift from apatheid to democracy: Issues and imports on public libraries in Cape Town, South African, Libri, 54, 169-178. [DOI:10.1515/LIBR.2004.169]
12. Cassell, M. A., Bamdas, J. A. M., & Bryan, V. C. (2012). ReVvsioning the public library as an oasis of learning. International Journal of Adult Vocational Education and Technology, 3(2), 10-22. [DOI:10.4018/javet.2012040102]
13. de Andrade, A. M. C., & Magalhaes, M. H. D. A. (1979). Objetivos e funções da biblioteca pública. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, 8(1)
14. De Moor, A., & Van den Assem, R. (2013). Public libraries as social innovation catalysts. In: Proceeding. of the CIRN Prato Community Informatics Conference, 28-30.
15. Eve, J., de Groot, M., & Schmidt, A. M. (2007). Supporting lifelong learning in public libraries across Europe. Library Review. 56(5), 393-406. DOI: 10.1108/00242530710750581. [DOI:10.1108/00242530710750581]
16. Elmborg, J. (2016). Tending the garden of learning: Lifelong learning as core library value. Library Trends, 64(3), 533-555. [DOI:10.1353/lib.2016.0009]
17. Gilpin, G., Karger, E., & Nencka, P. (2024). The returns to public library investment. American Economic Journal: Economic Policy, 16(2), 78-109. [DOI:10.1257/pol.20210300]
18. Grabinski, C. J. (2005). Environments for development. New Directions for Adult and Continuing Education, 79-89. [DOI:10.1002/ace.200]
19. Imel, S., & Duckett, K. (2009). Libraries and lifelong learning. In: Jarvis, P. (Ed.), The Routledge International Handbook of Lifelong Learning (pp. 183-193). New York, NY: Routledge.
20. International Organization for Migration (IOM), (2008), https://www.iom.int/reducing-global-inequalities.
21. McCabe R. B. (2001). Civic Librarianship: Renewing the Social Missions of the Public Library. Lanham, MD: Scarecrow Press.
22. Oldenburg, R. (2002). Celebrating the Third Place: Inspiring Stories about the Great Good Places at the Heart of Our Communities. Cambridge, MA: De Capo Press.
23. Rowe, J. W., & Kahn, R. L. (1987). Human aging: usual and successful. Science, 237(4811), 143-149. [DOI:10.1126/science.3299702]
24. Shuva, N. Z. (2023). Everybody thinks public libraries have only books: Public library usage and settlement of Bangladeshi immigrants in Canada. Public Library Quarterly, 42(3), 242-267. [DOI:10.1080/01616846.2022.2074244]
25. Snyder, B.J. (2007). How the public library contributes to community building: a case study, unpublished master's thesis. Roman University.
26. Winata, A. P., Fadelina, R., & Basuki, S. (2021). New normal and library services in Indonesia: a case study of university libraries. Digital Library Perspectives, 37(1), 77-84. [DOI:10.1108/DLP-07-2020-0059]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb