XML English Abstract Print


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، hjahangeer@birjand.ac.ir
چکیده:   (209 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی پورتال‌­های کتابخان‌ه­ای سامان از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌­های عمومی استان‌­های خراسان رضوی و جنوبی انجام شده است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. از بین 436 کتابدار شاغل در کتابخانه‌­های عمومی 261 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌­ها پرسشنامه محقق‌­ساخته بود که در هشت مؤلفه در قالب 81 گویه طراحی شد و پس از بررسی روایی و پایایی در اختیار جامعه پژوهش قرار گرفت.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد در پورتال‌­های مورد بررسی، مؤلفه «کیفیت نوشتار» دارای بیشترین میانگین و مؤلفه­‌های «مدیریت محتوا» و «شخصی‌­سازی» دارای کمترین میانگین بود. همچنین نتایج بیانگر آن بود که میانگین همه مؤلفه­‌های هشتگانه بیشتر از سطح متوسط (عدد 3) و کمتر از سطح مطلوب (عدد 4) بود. نتایج نشان داد به طور کلی به کارگیری مؤلفه‌­های هشتگانه ارزیابی در پورتال‌­های کتابخانه‌­ای سامان از دید کتابداران در وضعیت «خوب» (بیش از 60 تا 80 درصد) بود اما با سطح مطلوب فاصله داشت. بین میانگین­ مؤلفه­‌های هشتگانه ارزیابی پورتال‌­های کتابخانه‌­ای تفاوت وجود داشت، به‌طوری که­ سه مؤلفه «شخصی­‌سازی»، «مدیریت محتوا» و «کیفیت نوشتار» نسبت به سایر مؤلفه‌­ها تفاوت معنادار بیشتری داشت، در حالی که بین میانگین مؤلفه‌­های «شخصی‌سازی و مدیریت محتوا»، «حفاظت و امنیت و دسترس­‌پذیری»، «امانت و مرجع و جست­جو و بازیابی اطلاعات»، «امانت و مرجع و اطلاع­رسانی»، «امانت و مرجع و دسترس­‌پذیری»، «جست­جو و بازیابی اطلاعات و اطلاع‌­رسانی» و «جست­جو و بازیابی اطلاعات و دسترس­‌پذیری» تفاوت معناداری وجود نداشت. بین میانگین نمرات قضاوت کتابداران درباره به‌­کارگیری ابعاد ارزیابی در پورتال‌­های کتابخانه­‌ای با وضعیت مطلوب (عدد 4) تفاوت معناداری مشاهده شد.
اصالت/ارزش: باتوجه به این که تا کنون پژوهشی به طور خاص به ارزیابی پورتال‌­های کتابخانه­‌ای سامان از دیدگاه کتابداران کتابخانه­‌های عمومی نپرداخته است، پژوهش حاضر از حیث روش و موضوع دارای اصالت است و ارزش این پژوهش در این است که می­‌تواند به مدیران و طراحان پورتال‌­های کتابخانه‌­ای سامان برای ارتقاء امکانات و قابلیت­‌های پورتال­‌ها و ارائه خدمات بهتر کمک کند. به نظر بهتر است برای بهبود عملکرد پورتال­‌ها­ از نظرات کتابداران در طراحی آن­ها استفاده شود.
متن کامل [PDF 1595 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات در مراكز اطلاع‌رساني
دریافت: 1402/9/9 | پذیرش: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb