دوره 30، شماره 3 - ( 7-1403 )                   دوره 30 شماره 3 صفحات 330-312 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshvari M, Amiri S. A Thematic Analysis of Outreach Services in Public Libraries News: Study of the IPLF’s News Website. Research on Information Science and Public Libraries 2024; 30 (3) :312-330
URL: http://publij.ir/article-1-2519-fa.html
کشوری مریم، امیری سمیرا. تحلیل مضامین خدمات فرانهادی کتابخانه‌ها: مطالعه اخبار وب‌سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1403; 30 (3) :312-330

URL: http://publij.ir/article-1-2519-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، m.keshvari@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1978 مشاهده)
هدف: علی‌رغم رشد تجارب عملی در سال‌های اخیر، دانش چندانی در مورد خدمات فرانهادی کتابخانه‌های عمومی کشور موجود نیست. در همین رابطه، مهم‌ترین هدف پژوهش حاضر شناسایی مضامین و مفاهیم مرتبط با خدمات فرانهادی در کتابخانه‌های عمومی کشور است.
روش: پژوهش حاضر کیفی بوده و به روش تحلیل مضمون اخبار مندرج در وب‌سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است. بر اساس ملاک‌های ازپیش‌‌تعریف‌‌شده، 37 خبر واجد شرایط بودند که بررسی شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای (نسخه 2019) تحلیل شد.
یافته‌ها: با تحلیل اخبار مندرج در وب‌سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پنج مضمون اصلی در فعالیت‌های فرانهادی کتابخانه‌های عمومی شناسایی شد: «شاملیت اجتماعی»، «خلق سرمایه اجتماعی»، «تقویت بهزیستی اجتماعی»، «ترویج فرهنگ مطالعه»، و «تقویت ارزش‌های اجتماعات». دو مضمون «شاملیت اجتماعی» و «خلق سرمایه اجتماعی» به ترتیب 95 و 65 درصد مضمون بیشترین اخبار خدمات فرانهادی بوده‌اند. همچنین مقوله «تمرکز بر محرومیت‌ها» و «خلق نشاط اجتماعی» به ترتیب با 14 و 13 درصد بیش از سایر مقوله‌ها در اخبار منعکس شده‌اند.
نتیجه‌گیری: بررسی حاضر از نخستین پژوهش‌هایی است که به بررسی مضامین و مقوله‌های مرتبط با خدمات فرانهادی کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخته است. مضامین شناسایی‌‌شده که عمدتاً در پیوند با نقش و مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی هستند، نشان‌‌دهنده «ارزش و خیر اجتماعی» این سازمان‌ها در اجتماعات هستند. این پژوهش می‌تواند مبنایی برای طراحی مدل خدمات فرانهادی کتابخانه‌های عمومی باشد. همچنین توجه به این مهم، می‌تواند موجب برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کتابخانه‌های عمومی در راستای توجه به اجتماعات محروم باشد.
متن کامل [PDF 823 kb]   (3652 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1402/8/21 | پذیرش: 1402/12/25 | انتشار: 1403/7/10

فهرست منابع
1. امیدخدا، مریم؛ اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ و حریری، نجلا (1399). بررسی مؤلفه‌های برنامه‌ریزی متناسب فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی و ارائه مدلی برای آن. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 10(2)، 248-270.
2. حسن‌زاده، محمد؛ محمودی، حمیدرضا؛ حاصلی، داود؛ و محرابی، نازیلا (1401). اولویت‌بندی اقدامات کتابخانه‌های عمومی ایران در جهت افزایش رضایت کلی کاربران بر اساس مدل کانو و تأثیر عملکرد نامتقارن. علوم و فنون و مدیریت اطلاعات، 8(4)، 359-380.
3. شربتیان، محمدحسن (1391). تأملی بر پیوند معنایی مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی و میزان بهره‌مندی از سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد. جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، 2(5)، 149-174.
4. غیوری، زینب (1402). شناسایی ظرفیت‌ کتابخانه‌‌های عمومی با محوریت ایجاد سرمایه اجتماعی: مرور نظام‌مند. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 13(1)، 143-161.‎
5. فیشر، کرن؛ اردلز، ساندا؛ و مک‌کچنی، لین (1378). نظریه‌های رفتار اطلاعاتی، ترجمه فیروزه زارع‌فراشبندی، محسن حاجی‌زین‌العابدینی؛ غلامرضا حیدری؛ و لیلا مکتبی‌فرد؛ ویراسته زاهد بیگدلی. تهران: کتابدار.
6. کشوری، مریم (27 و 28 اردیبهشت 1401). امکان‌سنجی ارائه خدمات برون‌کتابخانه‌ای از طریق رویکرد شراکتی با دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی شهرستان خرم‌آباد، همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی. شیراز، ایران.
7. کشوری، مریم (1390). به کارگیری بازاریابی اجتماعی در کتابخانه¬های عمومی، کتابداری و اطلاع¬رسانی، 55، 9-32.
8. ملایی، ابراهیم؛ شعبانی، احمد؛ و رضایی دریانی، رقیه (1392). شناسایی راه‌های بهبود خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا/یونسکو، نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 2(3)، 43-54.
9. Adetayo, A. J., & Gbotoso, A. O. (2023). Outreach programs revitalizing the patronage of public libraries in Nigeria. Portal: Libraries and the Academy, 23(2), 231-247. [DOI:10.1353/pla.2023.0017]
10. Audunson, R., Vårheim, A., Aabø, S., & Holm, E.D. (2007). Public libraries, social capital and low intensive meeting places. Information Research, 12(4), paper colis20. Retrieved from http://www.informationr.net/ir/12-4/colis/colis20.html.
11. Barnes, E. A. (2014). Library Outreach Services for Disadvantaged Communities in South Africa. University of Johannesburg (South Africa).
12. Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. Nursing Plus Open, 2, 8-14. [DOI:10.1016/j.npls.2016.01.001]
13. Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In: John Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-258). New York: Greenwood Press.
14. Buschman, J.E. (2003). Dismantling the Public Sphere: Situating and Sustaining Librarianship in the Age of the New Public Philosophy. Westport, CT: Libraries Unlimited. [DOI:10.5040/9798400641299]
15. Campana, K., Mills, J. E., & Martin, M. H. (2019). The role of community data in helping public libraries reach and serve underserved communities. In: Information in Contemporary Society: 14th International Conference, iConference 2019, Washington, DC, USA, March 31-April 3, 2019, Proceedings 14 (pp. 247-253). Springer International Publishing. [DOI:10.1007/978-3-030-15742-5_24]
16. Campana, K., Mills, J. E., Kociubuk, J., & Martin, M. H. (2022). Access, advocacy and impact: How public libraries are contributing to educational equity for children and families in underserved communities. Journal of Research in Childhood Education, 36(4), 561-576. [DOI:10.1080/02568543.2021.2017375]
17. Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. SAGE Publications, Incorporated.
18. Du, Y. (2011). Enhancing social inclusion of rural libraries: a community outreach approach. In: Proceedings of the 2011 iConference (pp. 664-666). [DOI:10.1145/1940761.1940860]
19. Estabrook, L. S. (1979). Emerging trends in community library services. Library Trends, 28(2), 151-164. Available from: https://core.ac.uk/download/pdf/4816417.pdf#page=34
20. Gidley, J., Hampson, G., Wheeler, L., & Bereded-Samuel, E. (2010). Social inclusion: Context, theory and practice. The Australasian Journal of University Community Engagement, 5(1), 6-36.
21. Hart, G. (2012). Moving beyond 'outreach': Reflections on two case studies of community library services in South Africa. South African Journal of Libraries and Information Science, 80(2), 42-55. [DOI:10.7553/80-2-26]
22. Harvell, S. A. (1976). Pioneer in outreach services: The YMCA Library 1850-1920. North Carolina Libraries, 27-29. [DOI:10.3776/ncl.v36i4.3281]
23. Herzog, C., & Kelly, P. (2023). Applying thematic analysis to analyse press coverage in cross-country comparative research: A qualitative study protocol. International Journal of Qualitative Methods, 22, 16094069231179433. [DOI:10.1177/16094069231179433]
24. Kahlert, M. (2000, October). Lifelong learning--A public library perspective for full text: http://www. alia. org. au/conferences/alia2000/proceedings/maureen.kahlert.html.
25. Keshvari, M. & CheshmehSohrabi, M. (2024). Visualization of hot topics and global trends in community librarianship (With an emphasis on the role of public libraries). Public Library Quarterly, 43(5), 1-26. [DOI:10.1080/01616846.2024.2315363]
26. Kuckartz, U., & Rädiker, S. (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA (pp. 1-290). Cham: Springer International Publishing. [DOI:10.1007/978-3-030-15671-8]
27. Malekani, A. W., & Benard, R. (2018). Effective outreach techniques for the promotion of library information resources in academic libraries in Tanzania: A case of Sokoine National Agricultural Library. Available at: http://41.73.194.142/bitstream/handle/123456789/2374/Effective%20outreach%20techniques%20for%20the%20promotion%20of%20library%20information_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
28. Marshall, B., Cardon, P., Poddar, A., & Fontenot, R. (2013). Does sample size matter in qualitative research? A review of qualitative interviews in IS research. Journal of Computer Information Systems, 54(1), 11-22. [DOI:10.1080/08874417.2013.11645667]
29. Muddiman, D. (2000). Theories of social exclusion and the public library. In: Open to All? The Public Library and Social Exclusion (pp. 1-15). London: Resource: The Council for Museums, Archives and Libraries.
30. Ottoson, J. M., & Green, L. W. (2005). Community outreach: from measuring the difference to making a difference with health information. Journal of the Medical Library Association, 93(4 Suppl), S49-556.
31. Sandelowski, M. (1995). Sample size in qualitative research. Research in Nursing & Health, 18(2), 179-183. [DOI:10.1002/nur.4770180211]
32. Shera, J. H. (1965). The library as an agency of social communication. Journal of Documentation, 21(4), 241-243. [DOI:10.1108/eb026370]
33. Sridhar, M. S. (1994). Non-users and non-use of libraries. Library Science with a Slant to Documentation and Information Studies, 31(3), 115-128.
34. Upjohn, M. J., & Fitchett, D. J. (2008). Library on Location: Taking library services outside the library walls. Retrieved from: https://ir.canterbury.ac.nz/server/api/core/bitstreams/73dd3c96-127d-4da6-9857-aa9f5f7bcb87/content
35. Van Dijk, T. A. (2013). News as Discourse. Routledge: USA [DOI:10.4324/9780203062784]
36. Whitney, W., Dutcher, G. A., & Keselman, A. (2013). Evaluation of health information outreach: theory, practice, and future direction. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 101(2), 138-146. [DOI:10.3163/1536-5050.101.2.009]
37. Williment, K. W. (2009). It takes a community to create a library. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 4(1). [DOI:10.21083/partnership.v4i1.545]
38. Yarrow, A., & McAllister, S. (2018). Trends in mobile and outreach services. Public Library Quarterly, 37(2), 195-208. [DOI:10.1080/01616846.2018.1436365]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb