XML English Abstract Print


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، s.rahimi@razi.ac.ir
چکیده:   (114 مشاهده)
هدف: کتابداران به عنوان افرادی که در حوزه سازماندهی و نمایه‌سازی منابع اطلاعاتی فعالیت می‌کنند، نه­‌تنها باید دارای دانش فنی مربوط به شغل خود باشند، بلکه نیازمند داشتن برخی از مهارت‌های نرم نیز هستند، بنابراین در پژوهش حاضر هدف تعیین وضعیت سطح دانش، مهارت‌های نرم و توانایی‌­های مورد نیاز کتابداران کتابخانه­‌های عمومی استان کرمانشاه است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش­‌های کاربردی  است و  به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه (140 نفر) تشکیل می­‌دهند که براساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 102 نفر به‌­دست آمد. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده­‌های پژوهش از پرسشنامه ساندرز (2019) استفاده شد. جهت آزمون پایایی پرسشنامه­، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از نرم‌­افزار اس­‌پی‌­اس‌­اس، آزمون فریدمن و توزیع فراوانی داده‌­ها استفاده شد.
یافته‌ها: با توجه به آزمون فریدمن مهارت‌­های انتخاب شده با یکدیگر متفاوت بودند. بالاترین اولویت‌­ها از نظر کتابداران کتابخانه‌­های عمومی، ارتباط بین فردی و مهارت­‌های خدمات­‌رسانی به مراجعه­‌کنندگان بود که جزء مؤلفه­‌های ارتباطی است. به­‌عبارتی از نظر کتابداران مهم است که کتابدار به بهترین شکل ممکن با مراجعه­‌کنندگان به کتابخانه ارتباط برقرار نماید. مهارت­‌های ارتباط بین فردی، خدمات‌رسانی به مشتری، مهارت‌های جستجو (توانایی جستجو در پایگاه­‌های داده، منابع اینترنتی و فهرست­‌ها به طور کارآمد و مؤثر)، آشنایی با اخلاق حرفه­‌ای، ارزیابی و انتخاب منابع اطلاعاتی، کارگروهی، نوشتن و طبقه­‌بندی/ توسعه رده‌بندی از دیگر مهارت­‌ها مهم­‌تر در نظر گرفته شده­‌اند که این بدان معنی است که تمام فارغ‌­التحصیلان بدون در نظر گرفتن مسیر شغلی آینده خود باید با این مهارت­‌ها آشنایی داشته باشند. مهارت‌های نرم برای کتابداران در بسیاری از جنبه‌های کاری آن‌ها هم­چون بهبود خدمات کتابخانه و ارتقای رضایت کاربران کمک می‌کنند. از آنجا که از نظر کتابداران کتابخانه‌­های عمومی مهارت­‌های نرم، مورد نیاز تمام فارغ‌­التحصیلان رشته کتابداری است، به‌نظر باید در به‌روزرسانی سرفصل رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی توجه به ارائه دروسی که مهارت­‌های نرم در آن‌ها گجنانده شده باشد، ضروری است و بایستی تلاش شود این نوع مهارت­‌ها به دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی آموزش داده شود.
اصالت/ارزش: یافته­‌های این پژوهش برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی دارای اهمیت است. به دلیل اینکه کتابداران در تعامل مستقیم با مخاطبان خود، یعنی افراد جامعه هستند، داشتن مهارت‌های نرم می‌تواند به بهبود خدمات ارائه شده توسط کتابخانه و کتابداران و رضایت بیشتر کاربران منجر شود. پژوهش در این حوزه می‌تواند به بهبود عملکرد کتابداران و شناسایی نیازهای آموزشی آنان نیز، کمک کند و برنامه‌های آموزشی مناسب‌تری برای آن‌ها طراحی شود و به بهبود خدمات ارائه شده توسط کتابخانه‌ها کمک شایانی نماید. این پژوهش با شناسایی نظام‌مند و اولویت‌بندی مهارت­‌های نرم کتابداران کتابخانه‌های عمومی، به سهم خود می‌تواند خلأ این حوزه را پوشش دهد. مهارت‌های نرم برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی حائز اهمیت است. این مهارت‌ها به کتابداران کمک می‌کنند تا به شیوه مطلوب خدمات اطلاعاتی را به کاربران ارائه دهند، ارتباطات مؤثری با آنان برقرار کنند و مسائل را به طور کارآمد حل نمایند. علاوه بر افزایش کیفیت خدمات کتابخانه، این مهارت‌ها به ایجاد محیطی دوستانه، پویا و پر نشاط برای کاربران کمک می‌کند و نقش مهمی در ارتقای کارآیی و پیشرفت کتابخانه‌های عمومی دارند.
متن کامل [PDF 1881 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت منابع اطلاعاتي
دریافت: 1402/4/11 | پذیرش: 1403/3/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb