1. آذرمهر، فاطمه (1391). شناخت وظایف و مسئولیتپذیری: جایگاه وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری در قرآن و سنت (پایاننامه کارشناسی ارشد). حوزه علمیه خراسان، مشهد، ایران.
2. اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ محققی، حسین و رضوی ملایری، زهرا (1394). تأثیر فعالیتهای کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان (مطالعه موردی: شهر همدان). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 21 (81)،259-276.
3. اشرفیریزی، حسن (1383). درآمدی بر مطالعه و نقش خدمات ویژه کتابخانههای عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه. تهران: چاپار.
4. اعتمادیفرد، مهدی(1393). نگرشها و رفتارهای ایرانیان در زمینه ازدواج فامیلی. دوفصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده،2(1)، 61-78.
5. اکبرنژاد، رضا (1397). باورهای انگیزشی مطالعه و رابطۀ آن با عملکرد سازمانی کارکنان و استفادۀ اعضا از کتابخانههای عمومی (رساله دکترای تخصصی). دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
6. الهیاری فومنی، محمد (1396، 28 فروردین). هدایت نشستهای کتابخوان به سمت مدارس در سال 96. (شماره خبر 4266). بازیابی شده از: https://www.iranpl.ir/news/4266
7. پریرخ، مهری (1382). نقش ادبیات کودکان و نوجوانان در پاسخگویی به نیازهای آنان. کتابداری و اطلاعرسانی،6(3)، 23-26.
8. خواجهنوری، بیژن؛ مساوات، سیدابراهیم و ریاحی، زهرا (1393). رابطه سبک زندگی و مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی، مطالعه موردی: نوجوانان دبیرستانی شیراز. علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4(5)، 19 -36.
9. سوری، سارا (1395). شناسایی عناصر طراحی داخلی کتابخانههای عمومی سازگار با شرایط اجتماعی، فنی و اقتصادی ایران: بازطراحی فضای داخلی کتابخانه عمومی شهید دستغیب (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه خوارزمی، تهران.
10. شکوهیان، محبوبه (1390). بررسی نیازهای اطلاعاتی نوجوانان 15-18 ساله از کتابخانههای تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
11. شولتز، دوان. پی و شولتز، سیدنی. الن (1400). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران، ویرایش.
12. صالحی، معصومه (1392). تحلیل و ارزیابی میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان مقطع متوسطه شهراصفهان بهعنوان حوزهای از برنامه درسی پوچ (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
13. طالبی، ابوتراب و خوشبین، یوسف (1391). مسئولیتپذیری اجتماعی نوجوانان. فصلنامه علوم اجتماعی، 59، 238-208.
14. کیانراد، زهرا؛ فهیمنیا، فاطمه و نقشینه، نادر (1396). ارزیابی خدمات جنبی کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تبریز و نقش آن در توسعه فرهنگ مطالعه مخاطبان کودک و نوجوان آن. کتابداری و اطلاعرسانی،2، 41-60.
15. مسلمان، طاهره و کریمزاده، مهناز (1397). اثربخشی تبلیغ طرحهای کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر جذب مخاطب از نظر اعضای کتابخانه: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی استان زنجان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 24(3)،461-478.
16. ملایی، ابراهیم (1391). شناسایی راههای بهبود خدمات جنبی درکتابخانههای عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمود های ایفلا و یونسکو (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
17. نعمتی، پری سیما (1386). تهیه و هنجاریابی آزمون دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران در دو بعد شخصی و اجتماعی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه، تهران، ایران.
18. نوحی، نزهت؛ عسکری، زهرا؛ و مرادی، فرهاد (1394، بهمن). آموزش مهارتهای اجتماعی در کلیلهودمنه (با تکیه بر همکاری، همدلی، مسئولیتپذیری و خویشتنداری). هشتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی (صص. 1495-1511)، زنجان، ایران.
19. Bhatt, R. (2010). The impact of public library uses on reading, television, and academic libraries. Jornal of Urban Economics, 68 (2), 148-166. [
DOI:10.1016/j.jue.2010.03.008]
20. Kharrazi, S.K., & Delgoshee, Y. (2019). Cognitive approach toward & its impact on social responsibility of pre-school children. Procedia Social & Behavioral Sciences, 5.2174-2177. [
DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.432]
21. Lauermann, F., & Karabenick, S. A. (2022). The meaning & measure of teachers sense of responsibility for educational outcomes. Journal of Teaching & Teacher Education, 30, 13-26. [
DOI:10.1016/j.tate.2012.10.001]
22. Nohi, N., Askari, Z, & Moradi, F. (2014). Teaching social skills in Kilila and Demeneh (based on cooperation, empathy, responsibility and self-control). The 8th Persian Language and Literature Research Conference (pp. 1511-1495), Zanjan, Iran.
23. Pekdoğan, S. (2016). Investigation of the effect of story-based social skills training program on the social skill development of 5-6 year-old children. TED EĞİTİM VE BİLİM, 41(183).305-318. [
DOI:10.15390/EB.2016.4618]
24. Tuttle, J. (2006). Positive Adolescent life skills training for high-risk Teens: Results of a group intervention study. Pediatrics Health Care, 20(3) , 181-191. [
DOI:10.1016/j.pedhc.2005.10.011]