XML English Abstract Print


دانشگاه قم ، ynorouzi@gmail.com
چکیده:   (572 مشاهده)
هدف: مراحعین به کتابخانه‌ها به عنوان سازمان‌های غیرانتفاعی از جمله سرمایه‌هایی اصلی آنها هستند، بنابراین این پژوهش با هدف مطالعه نرخ وفاداری مراجعین به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صورت گرفت
روش: پژوهش حاضر، کاربردی و با استفاده از روش پیمایشیی-توصیفی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مراجعین به کتابخانه‌های شهر داری است که از آنها نمونه گیری به عمل آمده است. برای تدوین مبانی نظری از روش کتابخانه‌ای و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه وفاداری مشتری راندل تیل (2004) گردآوری شد. برای توصیف داده‌ها از آمار توصیفی و برای تبیین رابطه بین مؤلفه‌­ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین نگرش وفادارانه، توانایی و ویژگی‌های شخصیتی و رفتار، خدمات جانبی کتابخانه، سودمندی مجموعه کتابخانه و وفاداری نسبت به کتابخانه، سوابق تمدید و مدت عضویت ارتباط معناداری وجود دارد. هر چند بین کیفیت اطلاعات و میزان وفاداری رابطه معنی داری یافت نشد. همچنین بین تحصیلات، با سوابق تمدید و مدت عضویت نیز ارتباط معناداری مشاهده شد.
اصالت/ ارزش: وفاداری مراجعین در این پژوهش کمتر از حد متوسط مشاهده شد. این وفاداری می‌تواند با شناساندن بهتر کتابخانه و خدمات و امکانات آن از راه‌های مختلف مانند کتابچه‌ی راهنما، وب‌سایت و کارگاه‌های آشنایی با کتابخانه و استفاده از آن و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی موردنیاز مراجعین تقویت شود. با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، می‌توان گام‌های محکم و مطمئنی به سوی جلب وفاداری بیشتر مراجعین برداشت
متن کامل [PDF 1544 kb]   (573 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌ها
دریافت: 1401/11/7 | پذیرش: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb