دوره 29، شماره 2 - ( 6-1402 )                   دوره 29 شماره 2 صفحات 6-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Setayesh Maram Z, Tajafari M, Nowkarizi M, Bordbar M. On the Extent of Using Entrepreneurship Components in Children’s Storybooks of Age Group ‘C’. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (2) :5-6
URL: http://publij.ir/article-1-2440-fa.html
ستایش مرام زینب، تجعفری معصومه، نوکاریزی محسن، بردبار مریم. میزان به‌کارگیری مؤلفه‌های کارآفرینی در کتاب‌های داستانی کودکان گروه سنی «ج». تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1402; 29 (2) :5-6

URL: http://publij.ir/article-1-2440-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد ، tajafari@um.ac.ir
چکیده:   (371 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف کشف میزان به‌کارگیری مؤلفه‌های کارآفرینی در کتاب‌های داستانی کودکان گروه سنی «ج» انجام شد. 
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بود که به روش تحلیل محتوا انجام شد. از میان کتاب‌های داستان تألیفی منتخب توسط شورای کتاب کودک برای گروه سنی «ج» در طی سال‌های 1397- 1399، 30 عنوان کتاب به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار تحلیل داستان‌ها، سیاهه وارسی محقق ساخته شامل شش مؤلفه کارآفرینی و 40 زیرمؤلفه بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت.
یافته‌ها: در مجموع میزان به‌کارگیری مؤلفه‌های کارآفرینی در کتاب‌‌های داستانی 9/38 درصد بود. بین اولویت مؤلفه‌های کارآفرینی اختلاف معناداری وجود داشت، به‌طوری‌که مؤلفه‌های خلاقیت و نوآوری، و نیاز به موفقیت پرکاربردترین مؤلفه‌ها و سپس به ترتیب مؤلفه‌های نیاز به استقلال، خطرپذیری، تحمل ابهام و مرکز کنترل درونی قرار داشتند. همچنین، درصد کمی از آثار مورد بررسی  به بیش از نیمی از مؤلفه‌های کارآفرینی توجه کرده بودند. در این میان، داستان «پوشکا» غنی‌ترین اثر از نظر به‌کارگیری مؤلفه‌های کارآفرینی شناخته شد.
اصالت/ارزش: برای اولین بار، ‌‌در این پژوهش کتاب‌های داستانی کودکان از نظر به‌کارگیری مؤلفه‌های کارآفرینی تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند راهنمای نویسندگان جهت تألیف کتاب‌های مناسب برای پرورش کارآفرینی در کودکان باشد. همچنین، آثار ارزشمندی که از نظر مؤلفه‌های کارآفرینی در این پژوهش شناسایی شد، می‌تواند به مربیان، والدین و کتابداران به عنوان کتابهای مناسب جهت آموزش کارآفرینی به کودکان معرفی شوند.

 
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1401/9/30 | پذیرش: 1401/12/17 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb