دوره 29، شماره 2 - ( 6-1402 )                   دوره 29 شماره 2 صفحات 217-200 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HashemZadeh M J, Vatandoost A, Jahangeer G H, Asgari A, Sangari M. The Impact of Entrepreneurship Education on the change in Entrepreneurial Attitude of Librarians of Public Libraries. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (2) :200-217
URL: http://publij.ir/article-1-2375-fa.html
هاشم زاده محمدجواد، وطن دوست عاطفه، جهانگیر غلامحسین، عسگری علی، سنگری محمود. تأثیر آموزش کارآفرینی در تغییر نگرش کارآفرینانۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1402; 29 (2) :200-217

URL: http://publij.ir/article-1-2375-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، hashemzadeh@birjand.ac.ir
چکیده:   (796 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف تأثیر آموزش کارآفرینی در تغییر نگرش کارآفرینانۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر بیرجند است.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و ازنظر نحوۀ گردآوری اطلاعات، آزمایشی از نوع شبه‌آزمایشی با طرح گروه آزمایش و کنترل، با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و یک مرحله آزمون پیگیری به‌منظور تعیین میزان ماندگاری مداخله در اثر گذشت زمان است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 30 نفر از کتابداران کتابخانه‌های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه‌های شهر بیرجند بودند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامۀ نگرش کارآفرینانۀ رابینسون و همکاران (1991) صورت گرفته است.
یافته‌ها: بر‌اساس یافته‌های پژوهش حاضر، آموزش‌های کارآفرینی موجب تغییر نگرش کتابداران در گروه آزمایش شده و همچنین آموزش کارآفرینی باعث تغییر در جهت‌گیری عزت‌نفس، توفیق‌طلبی، نوآوری و کنترل‌شخصی کارآفرینانۀ کتابداران گروه آزمایش شده است و نمرات پس از آزمون دو گروه کنترل و آزمایش متفاوت گزارش شد. میانگین به‌دست‌آمده از میزان توفیق‌طلبی کتابداران در مرحلۀ پس‌آزمون (528/4) نسبت به مراحل پیش‌آزمون (313/4) دچار تغییر شده است. همچنین، آزمون طرح اندازه‌گیری مکرر که در مرحلۀ پیگیری شامل کتابداران گروه آزمایش بود نشان داد که تغییر در جهت‌گیری کنترل شخصی کارآفرینانۀ کتابداران معنادار شده که باعث ثبات و پایداری در آنان شده است. مؤلفه‌های عزت‌نفس از جمله اعتماد به توانایی خود، اعتماد به نتایج کار، توانایی حل مشکل‌های شخصی، بلندپروازی و خودباوری تا حد زیادی می‌تواند تحت‌‌‌تأثیر تغییر دیدگاههای کتابداران به‌علت بالا رفتن سطح آگاهی‌‌ها و دانششان در مورد کارآفرینی قرار بگیرد.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر کارآفرینی در کتابخانه‌‌های عمومی را فرصتی مغتنم برای مدیران و کتابداران می‌‌داند. با توجه به اینکه کارآفرینی در کتابخانه‌ها قابل اجرا است، کتابداران می‌توانند از مزایای آموزش‌های کارآفرینی در بالا بردن سطح شغلی و ارائۀ خدمات کارآفرینانه به کاربران استفاده کنند. آموزش کارآفرینی در جامعۀ کتابداران و کاربران با توجه به اهداف و نقش‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی بایستی به یکی از الزامات ویژه براساس اهداف و عملکردهای این نوع کتابخانه‌ها مد نظر قرار گرفته و اجرایی شود؛ زیرا آموزش کارآفرینی باعث تغییر در جهت‌گیری کنترل شخصی کارآفرینانۀ افراد می‌شود و میزان کنترل شخصی آن‌ها در معرض آموزش افزایش پیدا می‌کند.
متن کامل [PDF 762 kb]   (198 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1401/7/14 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/6/10

فهرست منابع
1. احمدپور درایانی، محمود؛ و مقیمی، محمد (1380). نقش دولت در توسعۀ آموزش کارآفرینی. ماهنامۀ تدبیر، 12(116)، 20-26.
2. اسدنیا، ابوالفضل؛ موحدیان، قاسم؛ و سقایی‌‌طلب، مرضیه (1394). سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی: مطالعۀ موردی کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان زنجان. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 2(4)،71-81.
3. اکبری، عسگر (1401). نقش اقتصاد خلاق در کارآفرینی و درآمدزایی کتابخانه‌‌های عمومی: مرور نظام‌‌مند. تحقیقات اطلاع‌‌رسانی و کتابخانه‌‌های عمومی، 28(2)، 146-167.
4. ذبیحی، محمدرضا؛ و مقدسی، علیرضا (1385). کارآفرینی از تئوری تا عمل. مشهد: جهان فردا و نما.
5. رابین، ریچارد (1388). مبانی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی (مهدی خادمیان، مترجم). تهران، کتابخانۀ رایانه‌ای. (نشر اثر اصلی 2004)
6. صالحی شبلیزی، مسعود (1400). تأثیر آموزش مهارت کارآفرینی در تغییر نگرش دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان اهواز نسبت به درس کارورزی. پژوهش در تربیت معلم، 4(3)، 137-152.
7. شفیعی، ابوالقاسم؛ و ابراهیمی‌مند، مهدی (1388). کارآفرینی. مشهد: مرندیز.
8. قنادی‌نژاد، فرزانه؛ و بیگدلی، زاهد (1396). بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ آن‌ها ازنظر دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز. کتابداری و اطلاع‌‌رسانی، 20(2)، 160-185.
9. قربانی، پرویز؛ و کولوبندی، عبدالله (1394). بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر ایجاد و پرورش ویژگی‌‌های شخصیتی کارآفرینان [ارائۀ مقاله]. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری، ایران.
10. کاظمی، راضیه؛ و سیفی، لیلی. (1398). نقش کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی در ترویج و اشاعۀ خدمات کارآفرینی: مرور نظام‌مند. مطالعات کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 30(2)، 39-57.
11. محسنی، عادل؛ موسوی، حسین؛ و جمالی، محمد (1392). نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان. پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، 19(3)،63-80.
12. مقیمی، محمد (1392). نظریه‌‌های کارآفرینی. تهران: دانشگاه تهران.
13. ملاحسینی‌‌کرمانی، طاهره، حجازی، اسد؛ و نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1394). شناسایی و تحلیل نقش عوامل آموزشی بر نگرش کارآفرینانۀ هنرجویان مطالعۀ موردی هنرستان‌های ناحیۀ دو آموزش‌وپرورش شهر کرج [ارائۀ مقاله]. سومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری و مدیریت، مرکز همایش‌‌های تلاش، تهران، ایران.
14. هزارجریبی، جعفر (1383). کارآفرینی. تهران: پژوهشکدۀ امور اقتصادی .
15. Akhter, R., & Sumi, F. R. (2014). Socio-Cultural Factors Influencing Entrepreneurial Activities: A Study on Bangladesh. IOSR Journal of Business and Management, 16(9), 1-10.
16. Anonymous, A. (2020). Entrepreneurship everywhere: The case for entrepreneurship education the catalyst. ProQuest Education Journals.
17. Briga, H. (1996). Entrepreneurship education and training introducing entrepreneurship education into non- business disciplines. Journal of European Industrial Training, 20(8), 10-17.
18. Daum, K. (2011). Entrepreneurs: the artistic of the business world. Journal of Business strategy, 26(5), 53-57.
19. Faulkner, A. E. (2018). Entrepreneurship resources in US public libraries: Website analysis. Reference Services Review, 46(1), 69-90.
20. Galloway, L. (2005). Enterprise skills for the economy. Education & training. 47(1).7-17.
21. Gurol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education+ Training, 48(1), 25-38.
22. Hoppenfeld, J., & Malafi, E. (2015). Engaging with entrepreneurs in academic and public libraries. Reference Services Review, 43(3), 379-399.
23. Hoseinikhah, A. (2008). Entrepreneurship education in schools. Journal of Curriculum Studies, 3(11), 66-94.
24. Okoye, A. C. (2017). Entrepreneurship education: A panacea for graduate unemployment in Nigeria. Online Journal of Arts, Management and Social Sciences, 2(1), 56-63.
25. Panwar Seth, K. (2020). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intention: An empirical study of entrepreneurship education's four key characteristics [Doctoral dissertation, Brunel University London]. http://bura.brunel.ac.uk/handle/2438/20368
26. Pryor, C. (2014). Mind your business: Reaching the small business owner and entrepreneur through community partnership and programming. Journal of Library Administration, 54(3), 187-196.
27. Robinson, P. B., Stimpson, D. V., Huefner, J. C., & Hunt, H. K. (1991). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15(4), 13-31.
28. Shariff, M. N. M., & Saud, M. B. (2009). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship on students at institution of higher learning in Malaysia. International Journal of Business and Management, 4(4).
29. Souitaris, V., Zerbinati, S., & Al-Laham, A. (2007). Do entrepreneurship programmes raise entrepreneurial intention of science and engineering students? The effect of learning, inspiration and resources. Journal of Business Venturing, 22(4), 566-591.
30. Tam, H. W. (2009). How and to What Extent Does Entrepreneurship Education Make Students More Entrepreneurial? A California Case of the Technology Management program [Unpublished doctoral dissertation, University of California, Santa Barbara].
31. Van Laar, E., Van Deursen, A. J., Van Dijk, J. A., & De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in human behavior, 72, 577-588.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb