hashemzadeh M J, vatandoost A, jahangeer G H, asgari A, sangari M. The impact of entrepreneurship education on attitude change of entrepreneurial of librarians of public libraries in Birjand. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (2) :9-10
URL:
http://publij.ir/article-1-2375-fa.html
هاشم زاده محمدجواد، وطن دوست عاطفه، جهانگیر غلامحسین، عسگری علی، سنگری محمود. تأثیر آموزش کارآفرینی در تغییر نگرش کارآفرینانه کتابداران کتابخانههای عمومی شهر بیرجند. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1402; 29 (2) :9-10
URL: http://publij.ir/article-1-2375-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، hashemzadeh@birjand.ac.ir
چکیده: (155 مشاهده)
هدف: متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی با استفاده از شناخت جامعه، نیازهای مخاطبان و دارا بودن نگرش کارآفرینی میتوانند درآفرینش و ارائه خدمات کارآفرینانه موفق گردند. در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی کارآفرینی از نوع خدمات کارآفرینی اجتماعی و یا ارزشی است بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی در تغییر نگرش کارآفرینانه کتابداران کتابخانههای عمومی شهر بیرجند است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 30 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای شهر بیرجند بود؛ و از جهت نحوه گردآوری اطلاعات، در زمره تحقیقات آزمایشی از نوع شبهآزمایشی با طرح گروه آزمایش و کنترل، با پیشآزمون- پسآزمون و یک مرحله آزمون پیگیری به منظور تعیین میزان ماندگاری مداخله در اثر گذشت زمان است. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامۀ نگرش کارآفرینانۀ رابینسون و همکاران (1991) اجرا شد.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش حاضر، آموزشهای کارآفرینی موجب تغییر نگرش کتابداران در گروه آزمایش شده و همچنین آموزش کارآفرینی باعث تغییر در جهتگیری عزتنفس، توفیقطلبی، نوآوری و کنترلشخصی کارآفرینانه کتابداران گروه آزمایش شده است.
نتیجهگیری: با توجه به این که کارآفرینی در کتابخانهها قابل اجرا است، کتابداران میتوانند از مزایای آموزشهای کارآفرین در جهت بالا بردن سطح شغلی و ارائه خدمات کارآفرینانه به کاربران استفاده کنند.
واژگان کلیدی: آموزش کارآفرینی، نگرشکارآفرینانه، کتابداران، کتابخانههای عمومی، بیرجند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
خدمات كتابخانهها دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/6/10