دانشگاه تهران ، ghfadaie1945@gmail.com
چکیده: (422 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر کاوش نظریات گوناگون درباره اطلاع و دانش در حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی و ارائه نقطهنظری جدید دراینباره است.
روش: این مقاله بهروشِ کتابخانهای با بررسی محتوا و مطالب موجود در کتابها و مقالات و تدقیق در اصطلاحات و مفاهیم مرتبط و مقایسۀ آنها با یکدیگر صورت گرفته است.
یافتهها: نویسنده در این مقاله بهتفاوتها و تناقضهای مطرحشده درباره اطلاع و دانش پاسخ گفته و با ارائۀ مدلی جدید مبتنی بر هستی و موجودیت بیان میدارد که اطلاع اشراف و التفات آدمی است بر نسبت (رابطه)های میان اجزای یک پدیده، یا یک فرایند با هم و آن پدیده، یا فرایند با پدیدهها و فرایندهای دیگر در جهان. چنین دیدگاهی نشان میدهد که پدیده وجود دارد و نسبتهای بین اجزای آن و نیز آن پدیده با دیگر پدیدهها اموری وجودی هستند. اِشراف و اطلاع ما بر این نسبتها با خود آنها فرق داشته، و بهنوعی حالت نامحسوس دارد؛ یعنی آگاهی ما با اصل وجودی و فیزیکی آنها متفاوت است.
اصالت/ارزش: چنین تحلیلی تاکنون درمورد اطلاع و دانش صورت نگرفته و لذا این تحلیل در نوع خود میتواند بدیع باشد که اگر مورد توجه قرار گیرد منشأ تحولات فکری ارزشمندی خواهد شد.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
خدمات کتابخانهای برای گروههای خاص دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/6/4 | انتشار: 1399/6/10 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10