دوره 26، شماره 3 - ( 10-1399 )                   دوره 26 شماره 3 صفحات 415-438 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei E, Hariri N, Matlabi D. A Meta-analysis of the factors affecting information seeking behavior in Iran and the world. Research on Information Science & Public Libraries. 2020; 26 (3) :415-438
URL: http://publij.ir/article-1-2183-fa.html
میرزایی الهام، حریری نجلا، مطلبی داریوش. فراتحلیل عوامل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی در ایران و جهان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1399; 26 (3) :415-438

URL: http://publij.ir/article-1-2183-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده:   (879 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی و سنجش اندازه اثر آن‌ها از مقالات داخلی و خارجی این حوزه است. علاوه بر این، متغیرهای تعدیلگر مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی شناسایی و اندازه اثر آن‌ها نیز محاسبه شده‌اند.
روش: روش پژوهش حاضر فراتحلیل است. جامعۀ پژوهش کلیۀ پژوهش‌های انجام‌شده در پایگاه داخلی استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و برای پژوهش‌‌های بین‌‌المللی پایگاه پروکوئست (ProQuest) بود. با توجه به معیارهای ورود به پژوهش تعداد 89 پژوهش انتخاب شدند که از میان آن‌ها برای محاسبه اندازه اثر، 19 پژوهش دارای متغیر وابستۀ رفتار اطلاع‌یابی و متغیرهای مستقل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی بودند که وارد فراتحلیل شدند. پژوهش‌ها به‌روش پیمایشی و با به‌کارگیری ابزار پرسش‌نامه در جوامع متفاوت و برحسب سنجه‌های پایا به انجام رسیده‌اند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار جامع فراتحلیل نسخۀ 2 (CMA2) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: تعداد 16 متغیر و عامل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی در چهار زیرگروه اصلی دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، کادر درمان و شهروندان در پژوهش‌های این حوزه شناسایی شدند. نتایج کلی فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر یا ضریب تأثیر مؤلفه‌ها و عوامل موثر بر رفتار اطلاع‌یابی 589/0 است که برحسب نظام تفسیری کوهن، در حد زیاد ارزیابی می‌شود. همچنین، میزان اندازه اثر متغیرها و عوامل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی بر اساس دو متغیر گروه نمونه (دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، کادر درمان و شهروندان) و میدان مطالعه (پژوهش‌های داخلی و خارجی) متفاوت است و این دو متغیر، متغیرهای تعدیلگر عوامل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی هستند.
اصالت/ارزش: با توجه به اینکه مطالعات زیادی در خصوص عوامل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی انجام شده است، جای پژوهشی که به‌صورت فراتحلیل به نتایج آن‌ها بپردازد خالی بود. در پژوهش حاضر تلاش شده است این خلأ پر شود. یافته‌های این پژوهش در کل نشان داد مؤلفه‌هایی وجود دارند که رفتار اطلاع‌یابی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و اثرات این مؤلفه‌ها با توجه به گروه‌های مختلف جامعه و بافت محلی متفاوت است.
متن کامل [PDF 602 kb]   (271 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1398/10/11 | انتشار: 1398/9/24 | انتشار الکترونیک: 1398/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb