XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز ، hashematapour@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (28 مشاهده)
هدف: این مطالعه با مرور نظام‌مند متون اصیل پژوهشی در حوزه خدمات اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی به اقوام و اقلیت‌ها، به تحلیل وضعیت آن پژوهش‌ها از جنبه­‌های گوناگون می­‌پردازد. بر این اساس، موانع خدمت­‌دهی به اقوام و اقلیت­‌ها و راهبردهای رفع موانع مذکور بر اساس متون پژوهشی بررسی شده ارائه شده‌اند.
روش‌­شناسی پژوهش: مطالعه حاضر، مبتنی بر چارچوب مطالعه نظام‌مند پریسما واقع شده است. برای جمع‌آوری متون اصیل پژوهشی مرتبط در چندین پایگاه‌ اطلاعاتی معتبر انگلیسی با کلیدواژه‌های تخصصی این حوزه جست‌وجو صورت گرفت و تعداد 314 مدرک به زبان انگلیسی شناسایی گردید. در مراحلی تکرارشونده با مطالعه و بررسی چکیده منابع موارد تکراری و غیر مرتبط با موضوع حذف گردیدند. در نهایت با اعمال پالایش اولیه، معیارهای ورود و خروج از مطالعه و کنترل توسط متخصصان، تعداد 40 متن پژوهشی اصیل انگلیسی برای ورود به مرور نظام‌مند انتخاب شدند. اطلاعات به دست آمده، با تلخیص مطالب در قالب جدول و نمودار ارائه شده است.
یافته‌­ها: مرور پژوهش­‌ها نشان داد که اغلب پژوهش‌های مرتبط با ارائه خدمات به اقوام و اقلیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی به‌طور پراکنده بیشتر با توجه بر دنیای غرب، به‌وسیله ابزارهای متعدد و گردآوری داده از کاربران مورد پیمایش قرار گرفته است. در مجموع 17 مانع در قالب: موانع مربوط به مدیریت کتابخانه، موانع ادراکی و ارتباطی، موانع مربوط به محیط خارجی و موانع مربوط به ماهیت اجتماع اقوام و اقلیت‌ها دسته‌بندی شدند. در این رابطه 20 راهبرد ارائه شده و مصادیق اجرای آن نیز مورد اشاره و توجه قرار گرفته است. در میان این راهبردها، استخدام کارکنان آشنا به فرهنگ و زبان اقوام و اقلیت‌ها و توسعه حرفه‌ای آن‌ها، مجموعه‌­سازی حساس به فرهنگ و بازاریابی و تبلیغات کتابخانه‌های عمومی مهم‌ترین راهبردهای موفقیت در ارائه خدمت کتابخانه‌­های عمومی در جامعه چند فرهنگی است.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس این مرور، مطالعات خدمات کتابخانه‌های عمومی به اقوام و اقلیت‌ها، از روش‌­ها و ابزارهای گوناگون استفاده کرده‌­اند. از طرفی دیگر، تقویت مجموعه منابع چند فرهنگی، افزایش صلاحیت و مهارت کارکنان کتابخانه‌های عمومی در جوامع چند فرهنگی و رفع موانع زبانی در ارتباط مؤثر و دوسویه بین کتابخانه‌های عمومی و اقوام و اقلیت‌­ها، می‌­تواند به موفقیت چنین خدماتی کمک کند.
اصالت و ارزش اثر: بررسی منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی نشان داد تاکنون هیچ پژوهشی به مرور نظام‌­مند پژوهش‌های حوزه خدمات کتابخانه‌های عمومی در جوامع چند فرهنگی به اقوام و اقلیت‌ها نپرداخته است. لذا مرور منابع علمی و پژوهشی منتشر شده برای داشتن دیدی جامع نسبت به خدمات کتابخانه‌ای در جوامع چند فرهنگی ضروری است.
متن کامل [PDF 1162 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb