دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 673-700 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zardari S, atapour H, Majidi A, Akbarnejad R. The Barriers to Provision of Public Library Services to Ethnic and Minority Groups in Multicultural Societies Based on Global Experiences. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (4) :673-700
URL: http://publij.ir/article-1-2163-fa.html
زرداری سولماز، عطاپور هاشم، مجیدی اکبر، اکبرنژاد رضا. موانع و راهبردهای ارائۀ خدمات کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های قومی و اقلیت‌ها در جوامع چندفرهنگی بر اساس تجربیات جهانی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (4) :673-700

URL: http://publij.ir/article-1-2163-fa.html


دانشگاه تبریز ، hashematapour@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (1196 مشاهده)
هدف: این مطالعه با مرور نظام‌مند متون پژوهشی در حوزۀ خدمات اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی به اقوام و اقلیت‌ها، به تحلیل وضعیت آن پژوهش‌ها از جنبه‌­های گوناگون می‌­پردازد. بر این اساس، موانع خدمت­دهی به اقوام و اقلیت­‌ها و راهبردهای رفع موانع مذکور بر اساس متون پژوهشی بررسی‌شده ارائه شده‌اند.
روش: مطالعۀ حاضر ازنظر هدف کاربردی، و مبتنی بر چارچوب مطالعه نظام‌مند پریسما انجام شده است. برای جمع‌آوری متون پژوهشی مرتبط در چند پایگاه‌ اطلاعاتی کلیدواژه‌های تخصصی این حوزه جست‌وجو صورت گرفت و تعداد 314 مدرک به زبان انگلیسی شناسایی شد. با مطالعه و بررسی چکیدۀ منابع، موارد تکراری و یا غیرمرتبط با موضوع حذف شدند. درنهایت، با اعمال پالایش اولیه، معیارهای ورود و خروج از مطالعه و کنترل توسط متخصصان، تعداد 40 متن پژوهشی انگلیسی برای مرور نظام‌مند انتخاب شدند. اطلاعات به‌دست‌آمده، با تلخیص مطالب در قالب جدول و نمودار ارائه شده است.
یافته‌­ها: مرور پژوهش‌­ها نشان داد که اغلب پژوهش‌های مرتبط با ارائۀ خدمات به اقوام و اقلیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی به‌طور پراکنده صورت گرفته است و بیشتر آن‌ها در دنیای غرب و با استفاده از ابزارهای متعدد و گردآوری داده از کاربران مورد پیمایش قرار گرفته است. درمجموع، 17 مانع در قالبِ موانع مربوط به مدیریت کتابخانه، موانع ادراکی و ارتباطی، موانع مربوط به محیط خارجی و موانع مربوط به ماهیت اجتماع اقوام و اقلیت‌ها دسته‌بندی شدند. در این رابطه، 20 راهبرد ارائه‌شده و مصادیق اجرای آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. در میان این راهبردها، استخدام کارکنان آشنا با فرهنگ و زبان اقوام و اقلیت‌ها، و توسعۀ حرفه‌ای آن‌ها، مجموعه­‌سازی حساس به فرهنگ و بازاریابی و تبلیغات کتابخانه‌های عمومی مهم‌ترین راهبردهای موفقیت در ارائۀ خدمت کتابخانه­های عمومی در جامعۀ چندفرهنگی است.
اصالت/ارزش: بررسی منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی نشان داد تاکنون هیچ پژوهشی به مرور نظام‌­مند پژوهش‌های حوزۀ خدمات کتابخانه‌های عمومی در جوامع چندفرهنگی به اقوام و اقلیت‌ها نپرداخته است. ازاینرو، مرور منابع علمی و پژوهشی منتشرشده برای داشتن دیدی جامع نسبت به خدمات کتابخانه‌ای در جوامع چندفرهنگی ضروری است.

 
متن کامل [PDF 723 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb