دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

زرداری سولماز، عطاپور هاشم، مجیدی اکبر، اکبرنژاد رضا. موانع و راهبردهای ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های قومی و اقلیت‌ها در جوامع چند فرهنگی بر اساس تجربیات جهانی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (4)

URL: http://publij.ir/article-1-2163-fa.html


دانشگاه تبریز ، hashematapour@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (947 مشاهده)
هدف: این مطالعه با مرور نظام‌مند متون پژوهشی در حوزه خدمات اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی به اقوام و اقلیت‌ها، به تحلیل وضعیت آن پژوهش‌ها از جنبه‌­های گوناگون می‌­پردازد. بر این اساس، موانع خدمت­‌دهی به اقوام و اقلیت‌­ها و راهبردهای رفع موانع مذکور بر اساس متون پژوهشی بررسی شده ارائه شده‌اند.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، و  مبتنی بر چارچوب مطالعه نظام‌مند پریسما انجام شده است. برای جمع‌آوری متون پژوهشی مرتبط در چندین پایگاه‌ اطلاعاتی کلیدواژه‌های تخصصی این حوزه جست‌وجو صورت گرفت و تعداد 314 مدرک به زبان انگلیسی شناسایی شد. در مراحلی تکرارشونده با مطالعه و بررسی چکیده منابع، موارد تکراری و یا غیر مرتبط با موضوع حذف شدند. در نهایت با اعمال پالایش اولیه، معیارهای ورود و خروج از مطالعه و کنترل توسط متخصصان، تعداد 40 متن پژوهشی انگلیسی برای مرور نظام‌مند انتخاب شدند. اطلاعات به دست آمده، با تلخیص مطالب در قالب جدول و نمودار ارائه شده است.
یافته­‌ها: مرور پژوهش­‌ها نشان داد که اغلب پژوهش‌های مرتبط با ارائه خدمات به اقوام و اقلیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی به‌طور پراکنده صورت گرفته است و بیشتر آن‌ها در دنیای غرب و با استفاده از ابزارهای متعدد و گردآوری داده از کاربران مورد پیمایش قرار گرفته است. در مجموع 17 مانع در قالب: موانع مربوط به مدیریت کتابخانه، موانع ادراکی و ارتباطی، موانع مربوط به محیط خارجی و موانع مربوط به ماهیت اجتماع اقوام و اقلیت‌ها دسته‌بندی شدند. در این رابطه 20 راهبرد ارائه شده و مصادیق اجرای آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. در میان این راهبردها، استخدام کارکنان آشنا به فرهنگ و زبان اقوام و اقلیت‌ها، و توسعه حرفه‌ای آن‌ها، مجموعه­سازی حساس به فرهنگ و بازاریابی و تبلیغات کتابخانه‌های عمومی مهم‌ترین راهبردهای موفقیت در ارائه خدمت کتابخانه­‌های عمومی در جامعه چند فرهنگی است.
اصالت/ ارزش: بررسی منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی نشان داد تاکنون هیچ پژوهشی به مرور نظام­‌مند پژوهش‌های حوزه خدمات کتابخانه‌های عمومی در جوامع چند فرهنگی به اقوام و اقلیت‌ها نپرداخته است. لذا مرور منابع علمی و پژوهشی منتشر شده برای داشتن دیدی جامع نسبت به خدمات کتابخانه‌ای در جوامع چند فرهنگی ضروری است.
     
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb