دوره 26، شماره 3 - ( 10-1399 )                   دوره 26 شماره 3 صفحات 497-467 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafarian Mehrabani Z, Noruzi A, Fahimifar S. A Comparative Analysis of the Effect of Visual and Textual Information on the Health Information Perception of High School Girl Students in Tehran. Research on Information Science & Public Libraries. 2020; 26 (3) :467-497
URL: http://publij.ir/article-1-2155-fa.html
غفاریان مهربانی زهره، نوروزی علیرضا، فهیمی‌فر سپیده. بررسی تطبیقی تأثیر اطلاعات تصویری و متنی بر ادراک اطلاعات سلامت دانش‌‌آموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر تهران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1399; 26 (3) :497-467

URL: http://publij.ir/article-1-2155-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، noruzi@ut.ac.ir
چکیده:   (938 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ تأثیر ارائۀ اطلاعات متنی در مقایسه با ارائۀ اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) بر ادراک اطلاعات سلامت دانش‏آموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر تهران انجام شده است. با توجه به اینکه جامعۀ نوجوان و دانش‏آموز به‌‌عنوان یکی از ذی‏نفعان اصلی کتابخانه‏های عمومی و آموزشگاهی هستند، نتایج و یافته‏های پژوهش حاضر می‏تواند در بحث یادگیری و یادداری نوجوانان مورد توجه این نوع کتابخانه‏ها قرار گیرد. 
روش: پژوهش حاضر به‌روش آزمایشی و نیمه‏تجربی صورت گرفت و پیش‏آزمون و پس‏آزمون در دو گروه اجرا شد. جامعۀ آماری این پژوهش دانش‏آموزان دبیرستان دخترانه بُشری مشغول به تحصیل بودند. ابتدا به‌صورت تصادفی دو گروه انتخاب شد و به‌صورت تصادفی یک گروه به اطلاعات متنی سلامت و گروه دیگر به اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) سلامت اختصاص یافت. حجم نمونه در هر گروه 15 نفر و جمعاً 30 نفر بود. پیش‏آزمون روی هر دو گروه اجرا شد و در نهایت، از هر دو گروه پس‏آزمون یادگیری و یادداری گرفته شد و نتایج به‌دست‌آمده با آمار توصیفی و آزمون تی مستقل و وابسته مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسش‏نامۀ محقق‏ساخته بود و پرسش‏ها بر اساس اطلاعات متنی و تصویری‌ای که در اختیار دانش‏آموزان قرار گرفت تدوین شد.
یافته‏‌ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دو گروه دانش‏آموزان مورد آزمونِ اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) در پیش‌آزمون برابر است و تفاوت میانگین‌های مشاهده‌شده برای نمرات پیش‌آزمون از نظرِ آماری معنادار نیست. همچنین، میانگین نمرات دو گروه دانش‏آموزان مورد آزمونِ اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری در پس‌آزمون یادگیری برابر است و تفاوت میانگین‌های مشاهده‌شده برای نمرات پس‌آزمون یادگیری از نظرِ آماری معنادار نیست؛ یعنی اطلاعات متنی و اینفوگرافیک به یک میزان باعث افزایش یادگیری دانش‏آموزان شده‌اند و از نظرِ افزایش یادگیری تفاوتی با هم ندارند. به‌علاوه، میانگین نمرات دو گروه دانش‏آموزان مورد آزمونِ اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) در پس‌آزمون یادداری نیز برابر است و تفاوت میانگین‌های مشاهده‌شده برای نمرات پس‌آزمون یادداری از نظرِ آماری معنادار نیست؛ یعنی اطلاعات متنی و اینفوگرافیک به یک میزان باعث یادداری شده‌اند و تفاوتی با هم ندارند.
اصالت/ارزش: نتایچ پژوهش حاضر نشان داد که اطلاعات متنی و اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) به یک میزان باعث افزایش یادگیری و یادداری آزمودنی‏ها شده‌اند و از نظرِ افزایش یادگیری و یادداری با هم تفاوتی ندارند. بر اساس این پژوهش همچنین می‏توان نتیجه گرفت که با وجود پیشرفت‏ قالب‏ها و رسانه‏های اطلاعاتی هنوز متن جایگاه مهمی در یادگیری و یادداری آزمودنی‏ها دارد.
متن کامل [PDF 1261 kb]   (438 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1398/6/9 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/10/10 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb