Jahangir G, Kiani M R, Talebzadeh M. The Role of Computer Anxiety in Acceptance of Iranian Public Library Management System Based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Research on Information Science & Public Libraries. 2020; 26 (2) :341-367
URL:
http://publij.ir/article-1-2123-fa.html
جهانگیر غلامحسین، کیانی محمدرضا، طالبزاده مهسا. نقش اضطراب رایانهای در پذیرش سامانه اطلاعاتی مدیریت کتابخانههای عمومی مبتنی بر نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری. تحقيقات اطلاعرساني و كتابخانههاي عمومي. 1399; 26 (2) :341-367
URL: http://publij.ir/article-1-2123-fa.html
دانشگاه بیرجند ، hjahangeer48@gmail.com
چکیده: (1209 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر سنجش میزان پذیرش و نقش اضطراب رایانهای کاربران کتابخانههای عمومی در میزان استفاده از سامانۀ مدیریت کتابخانههای عمومی (سامان) در چهارچوب نظریۀ یکپارچۀ پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT) بود.
روش: پژوهش حاضر از نظرِ هدف، کاربردی و از نظرِ نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی– همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی نهادی استان کرمان مشتمل بر 130 کتابخانه که مجموعاَ شامل 35906 مراجعهکننده بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر برآورد شد که به روش چندمرحلهای صورت گرفت. برای اجرای پژوهش از دو پرسشنامۀ پذیرش فناوری اطلاعات (گودرزوند چگینی و اسماعیلی، 1394) و مقیاس اضطراب رایانهای (هنسن، گلاس و نایت) استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بین متغیرهای مدل یکپارچۀ پذیرش و استفاده از فناوری، و قصد رفتاریِ استفاده از نرمافزار کتابخانهای سامان رابطۀ معنادار وجود داشت. سطح پذیرش نرمافزار کتابخانهای سامان برحسب جنسیت کاربران کتابخانههای عمومی استان کرمان تفاوت معنیدار نداشت اما برحسب سن کاربران تفاوت معنادار داشت. اضطراب رایانهای تعدیلکنندۀ رابطۀ انتظار عملکرد، انتظار تلاش و تأثیر اجتماعی با قصد رفتاری استفادۀ کاربران از نرمافزار کتابخانهای سامان بود. همچنین، اضطراب رایانهای تعدیلکنندۀ رابطه شرایط تسهیلگر با استفادۀ کاربران از نرمافزار کتابخانهای سامان بود.
اصالت/ارزش: از آنجا که تاکنون پژوهشی به بررسی نقش اضطراب رایانهای در پذیرش سامانۀ مدیریت کتابخانههای عمومی در چهارچوب نظریۀ یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری نپرداخته است، نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر اهمیت نقش اضطراب رایانهای در پذیرش و استفاده بهمنظور ارتقای این سامانه میتواند مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات روانشناسي دریافت: 1398/3/9 | پذیرش: 1399/7/1 | انتشار: 1398/9/24 | انتشار الکترونیک: 1398/9/24