XML English Abstract Print


دانشگاه فردوسی مشهد ، ma.zeynali@mail.um.ac.ir
چکیده:   (116 مشاهده)

هدف: در این پژوهش، قصد آن است تا نقش متغیرهای جمعیت‌شناختی در نمره ربط نتایج بازیابی شده توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد سنجیده شود.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که از روش دیالکتیکی استفاده شد. در این پژوهش، ابتدا با توجه به ویژگی‌های جمعیت­شناختی نظیر جنسیت، مقطع و حوزه تحصیلی، گروه سنی و منطقه سکونت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، تعداد 192 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند و سپس از آن‌ها درخواست شد تا وظایف‌کاری شبیه‌سازی شده را مطالعه و در موتورهای کاوش مورد نظر جستجو و سپس نشانی‌های اینترنتی مرتبط را در فرم داده شده ثبت نمایند. براساس نشانی‌های اینترنتی ثبت شده، نمره ربط نتایج بازیابی شده دانشجویان محاسبه شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که نمره ربط نتایج بازیابی شده توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با سطح اطمینان 95 درصد در حدود 36/0 تا 42/0 قرار داشت؛ همچنین بین نمره ربط نتایج بازیابی‌شده توسط دانشجویان برحسب مقطع تحصیلی، گروه‌های سنی و منطقه سکونت آنان تفاوت معنی‌داری وجود داشت؛ درحالی که تفاوت معنی‌داری بین نمره ربط نتایج بازیابی‌شده توسط دانشجویان برحسب جنسیت و حوزه تحصیلی آنان مشاهده نشد.
اصالت/ارزش: این مقاله توجه مدیران اطلاعات و طراحان نظام‌های بازیابی اطلاعات را به این موضوع معطوف می‌کند که در طراحی نظام‌های اطلاعاتی توجه به سه متغیر جمعیت شناختی تحصیلات، سن و منطقه سکونت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 
متن کامل [PDF 909 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۵ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb