XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، fsohieli@gmail.com
چکیده:   (50 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش برنامه‌­های جانبی کتابخوان (نشست کتابخوان، نشست مدرسه‌­ای و جمع‌خوانی) بر آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه (مطالعه کلی، مطالعه حمایتی و حل مسأله) دانش‌­آموزان مقطع متوسطه شهر صحنه انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه­‌ی شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون و با استفاده از سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه (پایه اول تا چهارم) در شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1397-1396 بودند که تعداد کل آن­ها برابر با 1098 بود. در این پژوهش با استفاده از شیوه‌­ی نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای60 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمع­‌آوری داده‌­ها، پرسشنامه استاندارد آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه مختاری و ریچارد (2002) بود. اعتبار پرسشنامه به تأیید استادان روان‌شناسی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی رسیده است. پایایی پرسشنامه نیز برای مقیاس راهبردهای کلی مطالعه 0/733، برای مقیاس راهبرد حمایتی 0/829 و برای راهبرد حل مسأله 0/771گزارش شده است.
یافته­‌ها: یافته­‌های پژوهش نشان داد که در گروه نشست کتابخوان میانگین نمره آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه در کل و مؤلفه‌های آن بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معناداری دارد (0/05P<). در گروه نشست مدرسه‌ای میانگین نمره آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه در کل و مؤلفههای آن در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تفاوت معناداری ندارد (0/05P>). در گروه جمع‌خوانی نیز میانگین نمره آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه در کل و مؤلفههای آن بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معناداری یافته است. (0/05P<). همچنین یافته‌ها نشان دادند که هر دو روش گروه نشست کتابخوان و گروه جمع‌خوانی، برمؤلفه‌های مطالعه کلی، مطالعه حمایتی و حل مسأله تأثیر مثبت معناداری دارند.
اصالت/ ارزش: برنامه­‌های جانبی نشست کتابخوان و جمع‌خوانی می‌­توانند آگاهی فراشناختی دانش­‌آموزان از راهبردهای مطالعه را اثربخش و کارآمدتر سازند. با توجه به اینکه برنامه‌­های جانبی کتابخوان در مراکز آموزشی (در همه سطوح) قابل اجرا و آموزش هستند نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور باید برنامه­ریزی دقیق و منسجمی در این راستا داشته باشند.
 
متن کامل [PDF 1128 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb