دوره 26، شماره 3 - ( 10-1399 )                   دوره 26 شماره 3 صفحات 579-543 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rizan M, Alipour hafezi M, Famil Rouhany S A A. Investigating the factors affecting acceptance of publishing a video article in scientific journals based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) by the Faculty Member of Tarbiat Modares University. Research on Information Science and Public Libraries 2020; 26 (3) :543-579
URL: http://publij.ir/article-1-2078-fa.html
ریزان مهناز، علیپور حافظی مهدی، فامیل روحانی سید علی اکبر. بررسی عوامل موثر بر پذیرش انتشار مقالۀ ویدئویی در نشریات علمی بر مبنای مدل یکپارچۀ پذیرش و کاربرد فناوری توسط اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1399; 26 (3) :543-579

URL: http://publij.ir/article-1-2078-fa.html


علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، Meh.hafezi@gmail.com
چکیده:   (2173 مشاهده)
هدف‌: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش انتشار مقالۀ‌ ویدئویی در نشریات علمی توسط اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس با به‌کارگیری مدل یکپارچۀ پذیرش و کاربرد فناوری است.
روش: پژوهش حاضر از حیث هدف،کاربردی است و از لحاظِ گردآوری داده‌ها پیمایشی-توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل همۀ اعضای هیئت‌علمی ‌دانشگاه تربیت مدرس است. مطابق فرمول کوکران، حجم نمونه 273 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسش‌نامه است که از نظرِ روایی به تأیید شش نفر از خبرگان و استادان رسید. . همچنین، برای بررسی روایی محتوایی پرسش‌نامه به‌شکل کمّی، ضریب نسبت روایی محتوا CVR با مقدار 802/0و شاخص روایی محتواCVI  با مقدار 968/0 برای هریک از پرسش‌ها به دست آمد. برای تعیین پایایی نیز، ضریب آلفای کرونباخ بیش از 8/0 به دست آمد. برای آزمون فرضیات، از آزمون مدل‌سازی معادلات ساختاری SEM به‌روشِ کمترین مربعات جزئی PLS استفاده شده است. به‌منظور بررسی روایی ترکیبی-تشخیصی از آزمون CR ، برای بررسی هم‌گرایی متغیرها از آزمون AVE و برای واگرایی متغیرها از شاخص فورنل لاکر استفاده شد. نرم‌افزارهای مورداستفاده در این پژوهش، نرم افزار آماری SPSS و Smart PLS بوده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عامل قصد رفتاری تأثیری مثبت و معنادار بر قصد استفاده دارد. همچنین، نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش، برخلاف سایر پژوهش‌ها، حاکی از آن است که «شرایط تسهیل کننده» تأثیرگذاری بیشتری نسبت به عوامل «انتظار عملکرد»، «انتظار تلاش» و «تاثیر اجتماعی» در پذیرش انتشار مقالات ویدئویی دارد. سازمان‌ها هرچقدر شرایط مناسب سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، آموزشی و پشتیبانی لازم برای به‌کارگیری یک فناوری را فراهم کنند پذیرش آن توسط کاربران به‌مراتب سریع‌تر انجام می‌شود.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر بر استفاده از فناوری‌های جدید در ارائۀ یافته‌های علمی، بهبود ارتباطات علمی ‌و تحول در خدمات نشریات الکترونیکی تمرکز دارد. با توجه به نقش کتابخانه‌های عمومی و همچنین مقالههای ویدئویی در ترویج علم، کتابداران می‌توانند با معرفی و شناساندن مقالات ویدئویی بر قصد رفتاری اقشار مختلف جامعه در استفاده از آنها تأثیر بگذارند.
متن کامل [PDF 1692 kb]   (962 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: 1397/11/1 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار: 1399/10/10

فهرست منابع
1. آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول؛ و قنواتی، مهدی (1391). مدل‌سازی مسیری-ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم‌افزار SmartPLS. تهران: نگاه دانش.
2. امیدواریان، مرضیه (1385). شناسایی فاکتورهای مؤثر در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری در صنایع خدماتی: موردکاوی صنعت هتلداری ایران (پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد). دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3. حنفی‌زاده، پیام؛ اسدی، جعفر؛ و خدمتگذار، حمیدرضا (1391). عوامل مؤثر در پذیرش بانکداری اینترنتی (مطالعۀ موردی: بانک اقتصاد نوین). مهندسی صنایع و مدیریت، 28(1)، 98-87.
4. حیدری، غلامرضا؛ علیزاده اقدم، محمدباقر؛ و حمدی‌پور، افشین (1392). عوامل مؤثر بر پذیرش منابع اطلاعاتی الکترونیکی توسط اعضای هیئت‌علمی ‌رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های ایران بر اساس نظریۀ اشاعۀ نوآوری راجرز. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 16(3)، 144-123.
5. خدامی، سهیلا؛ نوروزی، حسین؛ و مروتی شانجانی، مهسا (1396). بررسی عوامل تأثیرگذار بر استفاده مصرف‌کنندگان از تبلیغات موبایلی مبتنی بر نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از تکنولوژی (UTAUT). تحقیقات بازاریابی نوین، 7(4)، 194-173.
6. خنیفر، حسین (1387). پیشینه و ادبیات نظری پژوهش: روزنه‌ای به دنیای پژوهش. پرسمان، (67).
7. دلاور، علی (1384). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
8. سلیمی‌فرد، خداکرم؛ خسروی، عبدالرسول؛ پاک، امید؛ پاسبان، اسماعیل؛ و صفایی، زهرا (1393). مدل‌سازی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری آر.اف.آی.دی در کتابخانه (نمونۀ موردی: کتابخانۀ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر). تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 48(1)، 120-105.
9. فرزین یزدی، محبوبه؛ برادر، رویا؛ و غائبی، امیر (1392). بررسی قابلیت کاربرد «مدل پذیرش فناوری» برای پذیرش فناوری آر.اف.آی.دی. در کتابخانه‌های دانشگاهی (موردکاوی: شهر یزد). تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47(2)، 171-189.
10. قوچانی، فروغ؛ و بدری‌زاده، مریم (1390). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار سیستم‌های اطلاعات. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 2(3)، 54-42.
11. مکی‌زاده، فاطمه؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ عصاره، فریده؛ و شهنی ییلاق، منیجه (1391). شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش پایگاه‌های اطلاعاتی مبتنی بر وب توسط کاربران دانشگاهی: یک مطالعۀ گراندد تئوری. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 59(1)، 81-59.
13. Al-Gahtani, S. S., Hubona, G. S., & Wang, J. (2007). Information technology (IT) in Saudi Arabia: Culture and the acceptance and use of IT. Information & Management, 44(8), 681–691. https://doi.org/10.1016/j.im.2007.09.002
14. Al-Qeisi, K. I. (2009). Analyzing the use of UTAUT model in explaining an online behaviour: Internet banking adoption (Doctoral dissertation, Brunel University Brunel Business School PhD Theses).
15. Anderson, J. E., Schwager, P. H., & Kerns, R. L. (2006). The drivers for acceptance of tablet PCs by faculty in a college of business. Journal of Information Systems Education, 17(4), 429.
16. Avdic, A., & Eklund, A. (2010). Searching reference databases: What students experience and what teachers believe that students experience. Journal of librarianship and information science, 42(4), 224-235. https://doi.org/10.1177/0961000610380119
17. Azar, A., Gholamzadeh, R., & Ghanavati, M. (2012). Path-structural modeling in management: Applications of the SmartPLS software. Tehran: Negah-e Danesh.
18. Bandyopadhyay, K., & Bandyopadhyay, S. (2010). User acceptance of information technology across cultures. International Journal of Intercultural Information Management, 2(3), 218-231.
19. Bhatiasevi, V. (2016). An extended UTAUT model to explain the adoption of mobile banking. Information Development, 32(4), 799-814.
20. Birch, A., & Irvine, V. (2009). Preservice teachers’ acceptance of ICT integration in the classroom: applying the UTAUT model. Educational media international, 46(4), 295-315.
21. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit In: Bollen KA, Long JS, eds. Testing Structural Equation Models. Beverly Hills, CA: Sage, 136-162.
22. Carlsson, C., Carlsson, J., Hyvonen, K., Puhakainen, J., & Walden, P. (2006, January). Adoption of mobile devices/services-searching for answers with the UTAUT. In Proceedings of the 39th annual Hawaii international conference on system sciences (HICSS'06) (Vol. 6, pp. 132a-132a). IEEE.
23. Carter, L., & Schaupp, L. C. (2009). Relating acceptance and optimism to e-file adoption. International Journal of Electronic Government Research (IJEGR), 5(3), 62-74.
24. Chen, Y. C. (2008). Citizen-centric E-government: Understanding Integrated Citizen Service Systems. Social Science Computer Review, 28(4), 427–442.
25. Curtis, L., Edwards, C., Fraser, K. L., Gudelsky, S., Holmquist, J., Thornton, K., & Sweetser, K. D. (2010). Adoption of social media for public relations by nonprofit organizations. Public relations review, 36(1), 90-92.
26. Dada, D. (2006). E‐Readiness for Developing Countries: Moving the focus from the environment to the users. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 27(1), 1-14.
27. Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 319-340.
28. Di Pietro, L., Mugion, R. G., Mattia, G., Renzi, M. F., & Toni, M. (2015). The integrated model on mobile payment acceptance (IMMPA): an empirical application to public transport. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 56, 463-479.
29. Dulle, F. W., & Minishi-Majanja, M. K. (2011). The suitability of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model in open access adoption studies. Information development, 27(1), 32-45.
30. Günther, O., Krasnova, H., Riehle, D., & Schöndienst, V. (2009). V.: Modeling Microblogging Adoption in the Enterprise. In Proceedings of 15th Americas Conference of Information Systems (AMCIS), 544.
31. Gupta, B., Dasgupta, S., & Gupta, A. (2008). Adoption of ICT in a government organization in a developing country: An empirical study. The Journal of Strategic Information Systems, 17(2), 140-154.
32. Henderson, Kira M. (2015). Reproducibility in science: How video journals increase research validity and productivity. International Journal of Developmental Neuroscience. 47, 2.
33. Hsu, C. L., Chen, M. C., Lin, Y. H., Chang, K. C., & Hsieh, A. Y. (2014, April). Adopting the extension of UTAUT model to investigate the determinants of e-book adoption. In 2014 International Conference on Information Science, Electronics and Electrical Engineering (Vol. 1, pp. 669-673). IEEE.
34. Huang, K. Y., Choi, N., & Chengalur-Smith, I. N. (2010). Cultural Dimensions as Moderators of the UTAUT Model: A Research Proposal in a Healthcare Context. In Americas Conference on Information Systems (AMCIS) (p. 188).
35. Jalaldeen, R., Karim, S. A., & Mohamed, N. (2009). Organizational readiness and its contributing factors to adopt KM processes: A conceptual model. Communications of the IBIMA, 8, 128-136.
36. Jamaludin, A., & Mahmud, Z. (2011). Intention to use digital library based on modified UTAUT model: Perspectives of Malaysian postgraduate students. International Journal of Information and Communication Engineering, 5(3), 270-276.
37. Jewitt, C (2012). An Introduction to Using Video for Research. NCRM Working Paper. NCRM. (Unpublished). Retrieved from http://eprints.ncrm.ac.uk/2259/4/NCRM_workingpaper_0312.pdf
38. Jong, D., & Wang, T. S. (2009). Student acceptance of web-based learning system. In Proceedings. The 2009 International Symposium on Web Information Systems and Applications (WISA 2009) (p. 533). Academy Publisher.
39. Jove (2019). Retrieved from https://www.jove.com/institutions/AS-asia
40. Keller, C., Hrastinski, S., & Carlsson, S. A. (2007). Students’ Acceptance of E-Learning Environments: A comparative study in Sweden and Lithuania. In the 15th European Conference on Information Systems, St Gallen, 2007 (pp. 395-406). University of St. Gallen.
41. Körkel, T., & Hoppenhaus, K. (2016). Web Video Wissenschaft. Heidelberg, Germany: Spektrum der Wissenschaft. Retrieved from https://www. spektrum. de/fm/976/Web% 20Video% 20Wissenschaft% 20Version% 201_02. pdf
42. Kumar, C. (2008). Research methodology. New Delhi: APH Pub. Corp.
43. Kumar, A. (2009). Who gambles in the stock market?. The Journal of Finance, 64(4), 1889-1933.
44. Laumer, S., Eckhardt, A., & Weitzel, T. (2010). Electronic human resources management in an e-business environment. Journal of Electronic Commerce Research, 11(4), 240.
45. Lee, C. L., Yen, D. C., Peng, K. C., & Wu, H. C. (2010). The influence of change agents' behavioral intention on the usage of the activity based costing/management system and firm performance: The perspective of unified theory of acceptance and use of technology. Advances in Accounting, 26(2), 314-324.
46. Li, J. P., & Kishore, R. (2006, April). How robust is the UTAUT instrument? A multigroup invariance analysis in the context of acceptance and use of online community weblog systems. In Proceedings of the 2006 ACM SIGMIS CPR conference on computer personnel research: Forty four years of computer personnel research: achievements, challenges & the future (pp. 183-189).
47. Li, W. (2010). Virtual knowledge sharing in a cross-cultural context. Journal of Knowledge Management, 14(1), 38-50.
48. Liu, Y., & Chen, N. S. (2008, July). An adoption model for mobile learning. In Proceeding for the IADIS international Conference e-Commerce (pp. 251-256).
49. Lopresti, Michael J. (2011). Academic Publisher Builds its ‘Legacy’ With Streaming Video. Academic Publisher, 22.
50. Louho, R., Kallioja, M., & Oittinen, P. (2006). Factors affecting the use of hybrid media applications. Graphic arts in Finland, 35(3), 11-21.
51. Medhi, I., Ratan, A., & Toyama, K. (2009, July). Mobile-banking adoption and usage by low-literate, low-income users in the developing world. In International conference on internationalization, design and global development (pp. 485-494). Springer, Berlin, Heidelberg.
52. Madigan, R., Louw, T., Dziennus, M., Graindorge, T., Ortega, E., Graindorge, M., & Merat, N. (2016). Acceptance of Automated Road Transport Systems (ARTS): an adaptation of the UTAUT model. Transportation Research Procedia, 14, 2217-2226. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.237
53. Mehan, H. (1979). Learning lessons: Social organization in the classroom. Harvard University Press.
54. Neufeld, D. J., Dong, L., & Higgins, C. (2007). Charismatic leadership and user acceptance of information technology. European Journal of Information Systems, 16(4), 494-510.
55. Nistor, N., Wagner, M., Istvanffy, E., & Dragota, M. (2010). The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: Verifying the model from a European perspective. International Journal of Knowledge and Learning, 6(2-3), 185-199.
56. Nov, O., & Ye, C. (2009). Resistance to change and the adoption of digital libraries: An integrative model. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(8), 1702-1708.
57. Omidvarian, M. (2006). Identifying Effective Factors on Customer Relationship Management Implementation in Service Industries: case study: Iran hospitality industry (Master's thesis). Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
58. Patterson, F., Cousans, F., Edwards, H., Rosselli, A., Nicholson, S., & Wright, B. (2017). The predictive validity of a text-based situational judgment test in undergraduate medical and dental school admissions. Academic medicine, 92(9), 1250-1253.
59. Pink, S. (2003). Representing the sensory home: ethnographic experience and anthropological hypermedia. Social Analysis, 47(3), 46-63.
60. Pritsker, M. (2015). How video publication of laboratory experiments will solve the reproducibility problem: The Journal of Visualized Experiments. Information Services & Use, 35(3), 181-184.
61. Salager-Meyer, F. (2008). Scientific publishing in developing countries: Challenges for the future. Journal of English for academic purposes, 7(2), 121-132.
62. Sharma, A., & Citurs, A. (2004). Incorporating personality into UTAUT: individual differences and user acceptance of IT. AMCIS 2004 Proceedings, 421.
63. Srite, M., Thatcher, J. B., & Galy, E. (2008). Does within-culture variation matter? An empirical study of computer usage. Journal of Global Information Management (JGIM), 16(1), 1-25.
64. Suhendra, E. S., Hermana, B., & Sugiharto, T. (2009, June). Behavioral analysis of information technology acceptance in Indonesia small enterprises. In Anadolu International Conference in Economics (pp. 17-19).
65. Suki, N. M., & Suki, N. M. (2017). Determining students’ behavioural intention to use animation and storytelling applying the UTAUT model: The moderating roles of gender and experience level. The International Journal of Management Education, 15(3), 528-538.
66. Taksa, I., & Flomenbaum, J. M. (2009, April). An integrated framework for research on cross-cultural information retrieval. In 2009 Sixth International Conference on Information Technology: New Generations (pp. 1367-1372). IEEE.
67. Tavares, A., & Amaral, L. (2010, October). Adoption of authenticated peer-to-peer academic networks–a case study of a failure. In International Conference on ENTERprise Information Systems (pp. 345-354). Springer, Berlin, Heidelberg.
68. Tenopir, C., & King, D. W. (2000). Towards electronic journals: realities for scientists, librarians, and publishers (p. 60). Washington, DC: Special Libraries Association.
69. Teo, T. (2009). Modelling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers. Computers & Education, 52(2), 302-312.
70. Teo, A. C., Tan, G. W. H., Cheah, C. M., Ooi, K. B., & Yew, K. T. (2012). Can the demographic and subjective norms influence the adoption of mobile banking?. International Journal of Mobile Communications, 10(6), 578-597.
71. Tibenderana, K. G. P. (2010). A model for measuring levels of end-users' acceptance and use of hybrid library services and its applicability to universities (Doctoral dissertation), Makerere University, Kampala, Uganda.
72. Udo, G. J., Bagchi, K. K., & Kirs, P. J. (2010). An assessment of customers’e-service quality perception, satisfaction and intention. International Journal of Information Management, 30(6), 481-492.
73. Van Schaik, P. (2009). Unified Theory of Acceptance and Use for Websites Used by Students in Higher Education. Journal of Educational Computing Research, 40(2), 229-257.
74. Van Raaij, E. M., & Schepers, J. J. (2008). The acceptance and use of a virtual learning environment in China. Computers & Education, 50(3), 838-852.
75. Verplanken, B. (2006). Beyond frequency: Habit as mental construct. British Journal of Social Psychology, 45(3), 639-656.
76. Venkatesh, V., & Morris, M. G. (2000). Why don't men ever stop to ask for directions? Gender, social influence, and their role in technology acceptance and usage behavior. MIS quarterly, 115-139.
77. Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly, 27(3), 425-478.
78. Venkatesh, V., Brown, S. A., Maruping, L. M., & Bala, H. (2008). Predicting different conceptualizations of system use: the competing roles of behavioral intention, facilitating conditions, and behavioral expectation. MIS quarterly, 32, 483-502.
79. Vongjaturapat, S., Chaveesuk, S., Chotikakamthorn, N., & Tongkhambanchong, S. (2015). Analysis of factor influencing the tablet acceptance for library information services: A combination of UTAUT and TTF Model. Journal of information & knowledge management, 14(03), 1550023.
80. Wang, H. I., & Yang, H. L. (2005). The role of personality traits in UTAUT model under online stocking. Contemporary management research, 1(1), 69-82.
81. Williams, M. D., Rana, N. P., & Dwivedi, Y. K. (2015). The unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT): a literature review. Journal of Enterprise Information Management, 28(3), 443-488.
82. Wong, C. H., Tan, G. W. H., Tan, B. I., & Ooi, K. B. (2015). Mobile advertising: the changing landscape of the advertising industry. Telematics and Informatics, 32(4), 720-734.
83. Yang, X., Zhang, X., Li, Z., & He, G. W. (2009). A smoothing technique for discrete delta functions with application to immersed boundary method in moving boundary simulations. Journal of Computational Physics, 228(20), 7821-7836.
84. Yu, C. S. (2012). Factors affecting individuals to adopt mobile banking: Empirical evidence from the UTAUT model. Journal of electronic commerce research, 13(2), 104-121.
85. Zainab, A. M., Kiran, K., Karim, N. H. A., & Sukmawati, M. (2018). UTAUT’S performance consistency: Empirical evidence from a library management system. Malaysian Journal of Library & Information Science, 23(1), 17-32.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb